سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :38
کل بازدید :333061
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/1/31
10:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

دبیر کنگره بین المللی سربداران و مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری از موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأسیس بنیاد ملی سربداران خبر داد.
سیدنورالله رضوی در این رابطه گفت : در جلسه ای اختصاصی که به تازگی در حضوردکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس و حمید مسلم دبیر جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی ، در تهران برگزار شده است ، پس از مطرح شدن برخی از مهمترین موضوعات فرهنگی دارالمومنین سبزوار و بررسی ابعاد مختلف اهمیت قیام سربداران ، مقام عالی وزارت موافقت خود را با تأسیس بنیاد ملی سربداران اعلام کرده است. 
شایان ذکر است که شرایط تأسیس بنیاد باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد موافقت قرار گیرد و پس از آن می بایست در شورای فرهنگ عمومی کشور و یا شورای عالی انقلاب به تصویب برسد ، که موافقت وزیر در این خصوص بسیار موثر می باشد.
رضوی همچنین اظهار داشت: دکتر حسینی همچنین خواهان ثبت هفتصدمین سال وقوع نهضت سربداران در فهرست جهانی یونسکو شده است .
به گفته رضوی روال اداری و قانونی ثبت نهضت سربداران و تأسیس بنیاد ملی سربداران هم اکنون آغاز شده و در حال پیگیری است.
وی افزود دراین جلسه همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت خود را با حمایت از همایش ملی ابوالفضل بیهقی و جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی در سبزوار اعلام کرد.
لازم به یادآوری است که ، طرح تأسیس بنیاد ملی سربداران اولین بار توسط سیدنورالله رضوی مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری درجریان برگزاری نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری شاعرآرمانگرای انقلاب در مهرماه 91 با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.
گفتنی است نهضت سربداران یکی از بزرگترین جنبش های ملی – مذهبی ، شیعیان در تاریخ ایران است که منجر به تشکیل نخستین حکومت شیعه 12 امامی در ایران شد.
سربداران موفق شدند در حدود نیم قرن بر بخش های وسیعی از خراسان و نواحی شرقی و مرکزی ایران حکومت کنند و در تمام این مدت دارالمومنین سبزوار پایتخت این حکومت بود.
دانشگاه حکیم سبزواری به همراه شماری از فعالان فرهنگی شهرستان سبزوار اخیرا تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی سربداران گرفته اند. که این کنگره در سال 1393 همزمان با هفتصدمین سالروز وقوع قیام سربداران برگزار خواهد شد