سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمند در زباله دان، از گفتگوی با نادانان بر پشتیهای زربفات بهتر است . [امام کاظم علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :43
کل بازدید :331922
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/1/10
9:5 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

امروزه اخلاق یکی از اصول مهم در کار به شمار می رود و باید تاکید زیادی بر آن انجام شود اگر اخلاق را به عناصر تشکیل دهنده آن تجزیه کنیم می توانیم با یکی از عناصر آن به نام صداقت شروع کنیم آیا کارکنان    می توانند یاد بگیرند که در محیط کار صادق باشند ؟ قبل از اینکه خودتان به این سئوال پاسخ دهید از کسانی که خود را صادق می دانند این سئوال را بپرسید آنها بدون شک می گویند مطمئنا !!

    حال باید پرسید تاکنون واقعا چه بر سر افراد صادق در شرکت های معتبر آمده است ؟ پاسخ این است که هیچ ! آنها همچنان فقط صادق هستند حداقل محیط از آنها این طور برداشت می کند زیرا وقتی از این افراد سئوالی می شود حقیقت را می گویند البته همه ما این طور نیستیم بسیاری از ما یاد گرفته ایم که کی و کجا زبان خود را نگه داریم .

 اکنون شما چه فکر می کنید ؟ اگر شما هم صادق باشید چه چیزیبیشتری به دست خواهید آورد ؟ به محض اینکه یک سئوال دو پهلو از شما بکنند فکر نمی کنید که ممکن است پاسخ صادقانه موجب دلخوری شود ؟ با توجه به آنچه گفته شد چگونه می توان درباره صداقت فکر کرد و آن را رشد داد ؟ آیا این تلاش ها ارزش دارد ؟ شرط می بندیم که ارزش دارد .

صداقت زیر بنای همکاری است .

همه می دانیم مطالعات زیادی در مورد گرایش به کار گروهی ، افزایش نو آوری ، ارتقای بهره وری و غیره در اثر صداقت انجام شده است .(البته اگر این مطالعات لازم باشد !) اما وقتی 50 درصد یا بیشتر کارکنان خود را هر ساله از دست می دهید آن وقت چه پیش خواهد آمد ؟ در مورد تغییر شرایط اقتصادی و شدت یافتن رقابت بین سازمان های پیشرو بسیار صحبت شده است مطالعات وسیعی که در آمریکا بین 40000 کارگر در 350 شرکت انجام شده نشان می دهد آنچه کارکنان می خواهند رهبری است که بتوانند به او اعتماد کنند و در عوض او نیز با آنها خوب رفتار کند و درباره آنها حساس باشد و شرایط مناسبی برای نگهداری آنها فراهم کند .

در راس قابلیت های یک رهبر برای نگهداری نخبگان خود از توان ایجاد اعتماد ، قابلیت ایجاد ارزش و همچنین توان ایجاد فضای مناسب نام برده شده است

رهبرانی که این قابلیت ها را دارند راه هایی را ایجاد   می کنند تا با فراهم کردن محیطی مناسب فضای احساس مسئولیت ، آزادی عمل و شایسته بودن را به وجود آورند .

از دیدگاه کارکنان ، صداقت موجب ایجاد روابط رضایت بخش تری است که سبب می شود تنش ها و نگرانی ها برطرف شوند همه ما می توانیم به گسترش صداقت کمک کنیم پس باید بدانیم چگونه می توان صداقت را آموزش و توسعه داد .به این پیشنهادات توجه کنید :

صداقت را تعریف کنید : اولین گام در آموزش صداقت تعریف کردن آن است برای رسیدن به هدف (ارتقای سازمان و همکاران )باید صداقت را به عنوان روشی برای نگهداری و مراقبت سازمان و کارکنان در نظر بگیریم همچنین باید در همکاران این باور را به وجود آوریم که عدم مشارکت در امور یک نوع بی صداقتی است برای آموزش صداقت ابزارهای متعددی وجود دارند از جمله استفاده از فیلم های ویدیویی ، شبیه سازی ها ، دوره های on-line و بازسازی از وقایع حقیقی تا رفتارهای اخلاقی آموزش داده شوند .

صداقت را ایجاد کنید : برای اینکه کارکنان در ابراز صداقت مشارکت کنند باید محیط کاملا سالمی ایجاد کنیم تا آنها به راحتی حقیقت را بگویند بیشتر ما علاقه داریم دیگران ما را قبول کنند و دوست داشته باشند پس ساده تر است که ساکت بمانیم تا اینکه در اثر صداقت بد جلوه کنیم یا به احساسات دیگران لطمه وارد کنیم .

به صداقت پاداش دهید : صحبت از ناگفتنی ها برای بیشتر مردم کاری سخت است و فقط افراد با شهامت این کار را می کنند شنیدن انتقاد از جانب همکاران نیز کاری سخت است و نحوه واکنش شما در این مورد است که سبب می شود همکاران صداقت را امری با ارزش بدانند . پس سعی کنید صداقت را آموزش بدهید و اطرافیان خود را تشویق کنید به افراد صادق پاداش دهند یکی از راه های نگهداری کارکنان این است که قلبا از آنها برای بیان عقاید شان قدردانی کنیم .

صداقت را نشان دهید : روزی گاندی گفت (آن تغییری را که می خواهید در دنیا شاهدش باشید باید اول در خود به وجود آورید ))داشتن صداقت در محل کار قابل توصیه و یا کنترل نیست بلکه باید توسط رهبران و همکاران صادق تشویق و نشان داده شود . 

به جای موعظه کردن در مورد صداقت آن را از طریق رفتارهای شخصی خود در محل کار به نمایش بگذارید در این صورت همه همکاران از آن تبعیت خواهند کرد . بررسی های انجام شده توسط ( موسسه ملی اخلاق در محیط کار ) در سال 2003 حاکی از آن بود که از بین کارکنانی که معتقد بودند رفتار مدیریت اخلاقی است فقط 15 درصد رفتار غیر اخلاقی را در اداراتشان مشاهده کرده بودند و از بین کارکنانی که معتقد بودند گفتار مدیریت اخلاقی است ، 65 درصد رفتار غیر اخلاقی مشاهده کرده بودند پس همیشه نسبت به ابراز احساسات و ادای جملات و انجام اعمال خود به ویژه درمورد ذکر دروغ های بدون منظور آگاه باشید وقتی واقعا نمی دانید چه موقع کارهایتان تمام خواهد شد هرگز به همکارتان نگویید من یک دقیقه دیگر با شما صحبت خواهم کرد !

در سازمان ها چون زمان منبع بسیار با ارزش و محدودی است پیدا کردن حقیقت موجب صرفه جویی در زمان می شود باید این گفته را به خاطر بیاوریم که        (( آموزش فقط یادگیری علم نیست بلکه روشن کردن آتش است .) )

پس اگر شما می خواهید امری مهم و بحرانی مانند صداقت را آموزش دهید باید انتظار شرایط ناخوشایند و اجتناب ناپذیر ناشی از تعصبات انسانی را که قطعا رخ خواهد داد داشته باشد .

با این حال تلاش برای آموزش صداقت بسیار با ارزش است در دنیای پیچیده ای که مازندگی می کنیم با وجود تغییرات مهم و رقابت های پیچیده دیگر فقط استراتژی ها یا نظام های سازمان ها کلید رسیدن به موفقیت نیستند این شخصیت رفتار و مهارت های رهبران ، مدیران و کارکنان سازمان هاست که باید آنچه را موعظه می کنند خود نیز انجام بدهند و نقش خود را در پالایش ارزش ها و رفتارهای درست بشناسند .

وقتی صداقت و بازده طبیعی آن یعنی اعتماد در روابط درون سازمان ها به وجود آید تقریبا همه امور به طور ساده و با انگیزه به اجرا در خواهند آمد و این امر راه را برای رفتار اخلاقی تر در محیط کار آماده می کند