سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خدا و دورترینشان درمنزلت نزد او، پیشوای ستمکار است . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :124
کل بازدید :333419
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/7
3:22 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

سردرد و افسردگی همراه با افزایش عصبانیت در زنان شیوع پیدا می کند . تصور کنید هر روز صبح خانه به هم ریخته ای را که فرصت کافی برای مرتب کردنش ندارید به مقصد محل کارتان ترک می کنید عصبانی هستید و در راه هم با ترافیک سنگینی مواجه می شوید که بر عصبانیت شما می افزاید و در همین حال ذهنتان به هر آنچه در طول روز باید انجام دهید مشغول است .با رسیدن به محل کار احتمالا با همکارانتان بگو مگویی خواهید داشت و به این ترتیب تا پایان روز خونتان به جوش خواهد آمد در واقع استرس شما خود به خود به عصبانیت تبدیل می شود .

بسیاری از زنان با این مشکلات مواجهند و به علت مسئولیت زیاد و فشارهای زندگی بیش از حد دچار استرس می شوند .

خشم ابزار بقاست ؟ !

دکتر میریام لیب روان شناس و مولف کتاب ( من عصبانی ) می گوید : در گذشته معمولا مردان در حالت عصبانیت فریاد می زدند و زنان می گریستند اما اکنون زنان نیز بیشتر خشمشان را بیرون می ریزند اما نشان دادن خشم ممکن است هر دو جنبه مثبت یا منفی را داشته باشد اگر خشم به طور مثبت به کار رود ابزاری برای بقا محسوب می شود .مثلا اگر کسی به شما حمله کند خشم می تواند در مهار وضعیت و یا حتی نجات زندگی به شما کمک کند گاهی حتی خشم ما نسبت به یک موضوع سبب ایجاد یک تغییر اجتماعی می شود مانند زنانی که با به ستوه آمدن از تصادفات رانندگان الکلی جمعیت مادران ضد الکلی را تشکیل دادند . اما در صورتی که خشم به طریق منفی به کار گرفته شود به سلامت شما آسیب می رساند .

دکتر دویل جنتری روان شناس بالینی و نویسنده کتاب ده اقدام اساسی برای کنترل عصبانیت می گوید : عصبانیت زمانی روی می دهد که ما وحشت زده می شویم احساس درماندگی می کنیم و یا مورد بی احترامی و بی توجهی قرار می گیریم 90 درصد افراد ، خشم را به درون خود می ریزند حداقل 20 درصد خشم مهلک را تجربه می کنند و 5 درصد هم دچار عصبانیت مفرط می شوند در جهان امروزی با افزایش نگرانی ها درباره مشکلات اقتصادی و امنیت شخصی ، خشم سمی ، به یک اپیدمی تبدیل شده و زنان بیش از گذشته آن را تجربه می کنند .جنتری می افزاید اخیرا زنان مدت زمان بیشتری را در حالت عصبانیت می گذرانند و این خود باعث سردرد ، افسردگی و دیگر بیماری ها می شود .

علایم هشدار : دکتر گات لیب افراد را براساس برخورد با خشم در دو گروه درون ریز و برون ریز قرار می دهد هیچیک از این دو گروه رفتار سالمی ندارند شخص درون ریز عصبانیتش را به درون خود می ریزد و از نظر احساسی کناره گیر می شود شخص برون ریز اما خشم خود را بروز داده و با رفتار خشونت آمیز آن را نشان می دهد به هر حال به هر گروهی تعلق دارید باید بدانید از خشمتان درست استفاده نمی کنید و لازم است رفتارتان را تغییر دهید .

خشم خود را مهار کنید : اگر به نظر خودتان آدمی هستید که زود عصبی می شوید گاهی راهکارهای آسان مانند تکرار برخی تلقینات مثل اینکه من می خواهم خشم خود را کنترل کنم می تواند موثر باشد کلودیادایس می گوید : برای ارزیابی خشمتان می توانید از یک سیستم درجه بندی استفاده کنید .وی پیشنهاد می کند : وقتی عصبانیت تان شروع می شود آن را در یک مقیاس صفر تا 10 ارزیابی کنید در مقیاس صفر می توانید در کمال آرامش ، فکر روشنی داشته باشید . عدد 10 اوج خشونت است عدد 5 بهتر است حذف شود چون آدم همیشه تمایل دارد عصبانیتش را در حد وسط تخمین بزند و به آن نمره 5 بدهد 2 یا 3 درجه ای است که احساس برآشفتگی و تنش در شما آغاز می شود در اینجا باید یک استراحت کوتاه به خود بدهید در مقیاس 6 خیلی عصبانی هستید .اما بسیاری از افراد بدون آنکه وقفه ای در احساسشان ایجاد کنند تا 8 و 9 نیز پیش می روند .

راهکارهایی برای کنترل خشم :

 شناخت پیامدها : زمانی که آرام هستید درباره اثرات منفی خشم فکر کنید به گفته دکتر هملرینگ فکر کردن درباره پیشنهاد شما را از عصبانیت باز می دارد .پیش از آنکه سخنی بگویید فکر کنید : اغلب مادران به اشتباه بر سر کودک خود فریاد می زنند و بعد از او عذر خواهی می کنند .اگر خشمتان را کنترل کنید نیازی به عذر خواهی نخواهد بود اگر دخترتان موقع خواب حاضر نیست خودش تلویزیون را خاموش کند و به رختخواب برود جای داد و بیداد کردن راحت به سمت تلویزیون بروید و آنرا خاموش کنید و به او بگویید به رختخوابش برود .

مشکل را حل کنید : شما و همسرتان درباره ولخرجی با هم جر و بحث می کنید به جای جنجال با یکدیگر همفکری کنید و برنامه ای را برای هماهنگ کردن دخل و خرج بیابید دکتر جنتری می گوید : اگر مشکل را حل کنید این جر و بحث ها باز هم ادامه خواهد داشت و آخر هر ماه باز هم همین مسئله تکرار می شود .

از افکار منفی و اسم گذاشتن بر چیزها و افراد بپرهیزید : دکتر هلمرینگ می گوید احساسات ، تنها چند ثانیه دوام دارند مگر آنکه آنها را با افکارمان تغذیه کنیم به جای دامن زدن بر آتش خشم فکرتان را عوض کنید .

برای مثال اگر به هنگام رانندگی ماشین دیگری جلوی شما می پیچد به جای آنکه عصبانی شوید با خود بگویید شاید این آدم برای رسیدن به بیمارستان عجله دارد .

در محیط روز مره تان تغییراتی بدهید .تابلوهایی را به دیوار آویزان کنید که دیدن آنها شما را شاد می کند مثل مناظری از طبیعت

حتی می توانید در یک باشگاه بدنسازی ثبت نام کنید در روز به خودتان استراحتی بدهید پیاده روی کنید یا تمرینات تنفس عمیق و تمدد اعصاب را انجام بدهید .روش های کنترل خشم به شما می آموزد به هنگام مواجهه با موقعیتی که باعث عصبانیت می شود کمی تامل کنید و فکر کنید که آیا اصلا این موضوع ارزش خشمگین شدن را دارد و یا نه و پیش از آنکه حرفی بزنید تا 10 بشمارید .

پیاده روی و کاشتن گل و گیاه یا آب دادن به گلدان ها نیز در کاهش استرس موثر است چه بسا شما هم همین نظر را داشته باشید که با تماشای گل های زیبا عصبانی شدن کار دشواری خواهد بود .