سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از پرسیدن درباره نادانسته ها کوتاهی مکن؛ هرچند به دانش نامور شده باشی . [امام سجاد علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :58
بازدید دیروز :36
کل بازدید :333264
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/5
9:45 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

گزارشی از امامزاده «بی بی علیه خاتون» در باشتین  توسط سلام سبزوار
«بی بی علیه خاتون» جزء فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و از خواهران امام رضا (ع) می باشد ولی مهجور واقع شده است و مسئولان مربوطه خیلی به معرفی و رسیدگی به بارگاه مطهر ایشان نپرداخته اند.
 
خواهر غریب الغربا در سبزوار غریب مانده است!+عکس
 
بعد از آنکه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) مجبور به پذیرش ولایت عهدی مأمون شد، ایشان نامه ای به ولایت مدینه می فرستند و نزدیکان خود را به نزد خویش در خراسان می خوانند. از جمله نزدیکان آن حضرت خواهر ایشان «بی بی علیه خاتون(س)» و دختر امام موسی بن جعفر(ع) می باشند که به استناد پرونده موجود در ادراه اوقاف سبزوار، در مسیر رسیدن به برادرشان امام رضا(ع) به دست فردی به نام اسحاق جغتایی به شهادت می رسند. مرقد مطهر ایشان در روستای باشتین (خاستگاه قیام سربداران) از توابع شهرستان جدید التأسیس داورزن و در 40 کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است.

علیرغم آنکه اسم مبارک این بزرگوار در تواریخ (شیخ مفید و شیخ طبرسی) جزء فرزندان امام موسی کاظم (ع) آمده و از خواهران امام رضا (ع) می باشد و کرامات زیادی از این بانوی بزرگوار دیده شده ولی مهجور واقع شده است و مسئولان مربوطه خیلی به معرفی و رسیدگی به بارگاه مطهر ایشان نپرداخته اند.

حال آنکه این بارگاه که به همت اهالی و خیرین در سالهای 1360 تجدید بنا گردیده و علاوه بر ایجاد فضای سبز و درختکاری و ساخت زائرسرا، دارای وجود آثار و ابنیه تاریخی همچون پایاب، حدیره، حوض آب قدیمی معروف به حوض طالب و قلعه چهاربرجی معروف به قلعه آقا در جوار خود می باشد که می تواند در جذب گردشگر و توریسم با وجود سابقه تاریخی- مذهبی روستای باشتین به عنوان خاستگاه سربداران و اولین پایگاه ایجاد حکومت شیعی مذهب برای اولین بار در دنیا بعد از غیبت امام زمان(عج) باشد.

امیدواریم که این مطلب تلنگری به همه مسئولان مربوطه باشد تا اندکی به خود آیند و دین خود را نسبت به ائمه معصومین علیه السلام، فرزندان پاک آن بزرگواران و همه از جان گذشتگان و شهیدان سربداران که برای برپایی حکومت عدل علی(ع) سر به دار دادند و تن به زیر بار مذلت ندادند، ادا نمایند. انشاءالله.