سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دوست دارد به کارهای مباح عمل شود، همان گونه که دوست دارد به واجباتش عمل کنند .خداوند، مرا با دین راحت و آسان برانگیخت : دین ابراهیم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :118
بازدید دیروز :67
کل بازدید :333391
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/6
11:31 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 



خبرگزاری میراث فرهنگی
درحالی که لوکیشن شهر باشتین سریال «سربداران» به سیاق نمونه‌های خارجی، این پتانسیل را داشت که مقصد گردشگران بسیاری شود، اما به دلیل ساخت دکور سریال «کلاه‌پهلوی» دکور شهر باشتین تخریب شد و شهرک سینمایی غزالی از داشتن یکی از میراث‌های سینما باز ماند.
دو سریال «هزاردستان» و «سربداران» را به نوعی می‌توان بنیان‌گذاران شهرک سینمایی غزالی دانست. احداث شهرک سینمایی غزالی در مرداد ماه سال 1358 به طرح و پیشنهاد شادروان علی حاتمی‌ به واسطه تولید سریال «هزاردستان» انجام شد. هرچند در آن زمان قرار بر شکل‌گیری شهرک سینمایی نبود ولی زیبایی و جذابیت سازه‌ها، سینماگران را برآن داشت تا شهرکی را برای لوکیشن‌های خود بنا کنند.
سریال «هزاردستان» با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله‌ای کوتاه از اوایل دوره پهلوی اول را در بر می‌گرفت. از این رو دکوری به مساحت ‌10 هکتار برای ساخت و بازسازی تهران قدیم در نظر گرفته شد. این دکور با توجه به اتودها و ماکتی که حاتمی از عکس‌ها و اسنادی که از شهرک سینمایی ایتالیا به نام چینه چیتا به همراه داشت و با الهام از آنها طرحی برای بازسازی تهران قدیم را در اراضی بزرگ راه تهران کرج داده بود احداث شد.
در همان سال‌ها علاوه بر نماهای مربوط به تهران قدیم‌، نماهایی از شهر باشتین و سبزوار به واسطه فیلمبرداری «سربداران» نیز احداث و به نمایش گذاشته شد که امروزه هیچ اثری از آن دکور باقی نمانده است. در سال‌های بعد نیز برای ساخت سریال‌هایی هم‌چون «امام علی(ع‌)» و «تنهاترین سردار» که در این مکان ساخته شدند‌ نماهایی از شهر کوفه‌ ساخته شد.
محمدرضا ورزی از جمله کارگردانان سریال‌های تاریخی تلویزیون است که طی چندسال اخیر مجموعه‌های «پدرخوانده»، «عمارت فرهنگی»، «سال‌های مشروطه» و «تبریز در مه» در کارنامه کاری او جای گرفته‌اند.
وی که به واسطه ساخت مجموعه‌های تاریخی به طور متناوب در شهرک غزالی حضوردارد درخصوص لوکیشن‌های این شهرک سینمایی گفت: «از اولین لوکیشن‌هایی که در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد می‌توان به میدان توپخانه‌، ساختمان شهرداری ، لاله زار قدیم اشاره کرد که در این میان محله بازار و کوچه و پس کوچه‌های بازار و تکیه دولت قدیم را خراب کرده‌اند.»
حاتمی در آن دوره ماکتی از مخروبه تکیه دولت ساخته بود که به دلیل ساخت تکیه دولت واقعی آنرا خراب کردند. ولی درحال حاضر پس از گذشت بیش از 10 سال از آغاز ساخت این تکیه دولت واقعی با آنکه بدنه آن از بتن آرمه است، به دلیل نداشتن استانداردهای مهندسی دستور تخریب آن داده شده است. گویی ساخت این تکیه دولت واقعی نتیجه‌ای جز صرف هزینه‌های هنگفت و خراب کردن بازارچه قدیمی علی حاتمی نداشته است.
دکور بسیار زیبای «سربداران» که نمایی از شهر باشتین را به نمایش می‌گذاشت به دلیل ساخت دکور «کلاه پهلوی» خراب کردند این درحالی است که به گفته ورزی شهرک غزالی فضای کافی برای ساخت دکور این مجموعه را داشت ولی بنابر دلایلی دکور «سربداران» که اگر بود امروز بیش از 30 سال از دیدن آفتاب و مهتابش می‌گذشت و به نوعی تبدیل به میراث سینمایی ما می‌شد، تخریب شد.
دکور شهر باشتین شامل بازارچه، دکان آهنگری کلو اسفندیار، دروازه مسجد و میدان شهر، کوچه پس کوچه‌های نیشابور می‌شد.