سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که تو را در پیروی از خدا یاری کند، از نافرمانی او بازدارد و به خشنود ساختن او فرمانت دهد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :43
کل بازدید :331923
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/1/10
9:34 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

علل و عوامل گرایش به اعتیاد در نوجوانان و جوانان

خصوصیات شخصی:

 اعتماد به نفس پائین : برخی از نوجوانان و جوانان علیرغم داشتن استعداد و توانمندی نگرش منفی به خود داشته ، خود را بی ارزش می پندارند و در اکثر موارد احساس شکست و ناکامی نموده ، به جای حل مشکل ، خود را سرزنش می نمایند .

عدم ابراز وجود : برخی از نوجوانان و جوانان قادربه اظهار و ابراز توانمندیهای خود نمی باشند آنها در برخورد با محیط به صورت غیر فعال رفتار می کنند قادر به بیان افکار ، نظرات و پیشنهادات خود نمی باشند و در برابر خواسته های غیر منطقی دیگران نمی توانند مخالفتی از خود نشان دهند . عدم توانایی (( نه )) گفتن نمونه ای از این موارد است .

عدم توانایی نه گفتن در مقابل فشار همسالان و دوستان : گاهی ما قدرت (نه) گفتن در مقابل پیشنهادات غیر منطقی دیگران را نداریم و فکر می کنیم اگر به آنها ( نه ) بگوییم نشانه ی ضعف ماست و در جمع آنان پذیرفته نخواهیم شد و تصور می کنیم همیشه باید مورد تایید دیگران باشیم و اگر غیر از این باشد فاجعه آمیز خواهد بود بنابراین با این طرز تفکر به خواسته های غیر منطقی آنان تن در می دهیم .

تزلزل در تصمیم گیری : تجزیه و تحلیل نادرست موضوعات ، عدم ارتباط صحیح بین آنها و ترس از عواقب احتمالی ، می تواند منجر به تزلزل در تصمیم گیری شود .

گوشه گیری و انزوا طلبی : در برخی موارد مشاهده می شود که نوجوانان و جوانان از اطرافیان خود ، دوری کرده و ارتباط بین فردی و اجتماعی کمی دارند به همین دلیل ممکن است به مرور منزوی شوند .

نگرش مثبت به مواد : گاهی نوجوانان و جوانان تصور   می کند که مصرف مواد می تواند آنها را در جمع مطرح سازد و به این ترتیب احساس بزرگی نمایند که این تصور اشتباه ممکن است زمینه ساز گرایش به مصرف مواد باشد .

عدم مسئولیت پذیری : جامعه و ارزش های آن نقش های متفاوتی را به افراد محول نموده و در مقابل هر نقش مسئولیتی قرار داده مانند نقش پدر ، مادری ، فرزندی و اجتماعی ، عدم پذیرش مسئولیت ها می تواند زمینه را برای بروز ناهنجاریهای فردی ، اجتماعی به وجود آورد

عدم تحمل ناکامی و شکست : زندگی گاهی همراه با شکست و ناکامی است برخی از ما احساس می کنیم که نباید با ناکامی مواجه شویم و زندگی همیشه باید بر وفق مراد ما باشد بنابراین به خودمان می قبولانیم که همیشه باید بدون مشکل باشیم لذا با این طرز تفکر ، قدرت تحمل شکست را نداریم و به محض روبرو شدن با ناکامی از هم می پاشیم .

تکانشگری : برخی از ما بنا به خصوصیات شخصیتی که داریم بدون تفکر و تجزیه و تحلیل مسایل به صورت ناگهانی و براساس احساسات و هیجانات اقدام به عمل می کنیم در حالی که به عواقب نهایی آن کار نمی اندیشیم .

عدم پایبندی مذهبی : نقش اعتقادات دینی و مذهبی در پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی انکار ناپذیر است لذا عدم پایبندی به اصول مذهبی می تواند یکی از علل گرایش به سمت مصرف مواد باشد .

باورهای نادرست در مورد مصرف مواد : برخی از جوانان و نوجوانان به اشتباه تصور می کنند که با دیگران فرق دارند و مصرف گاه گاه مواد مخدر برایشان مشکل ایجاد نمی کند در حالی که براساس تحقیقات موجود مشخص شده که اکثر معتادان ، اعتیاد خود را با مصرف تدریجی و به اصطلاح تفریحی و گاه به گاه شروع کرده اند .

اختلالات روانپزشکی

افسردگی : گاهی در دوره ای از زندگی احساس می کنیم که خلقمان تغییر کرده است غمگین و پژمرده ایم و نسبت به خود، جهان و آینده بدبین شده ایم و تمایل نداریم با دیگران ارتباط برقرار کنیم از زندگی کردن و از همراهی با دیگران لذت نمی بریم و حوصله ی انجام کارها را نداریم این حالات باعث آزار و اذیت ما می شود برای رهایی از این حالتها به جای این که برای درمان به متخصصان مربوطه مراجه نماییم مصرف مواد را به غلط راهکار مناسب انتخاب می کنیم .

اضطراب : برخی از ما ممکن است بیش از حد دلواپسی ، گوش به زنگ حوادث و نگران آینده باشیم ، حتی ممکن است علایم جسمی اضطراب ( تپش قلب و ) در ما ظاهر شود این حالات بسیار ناخوشایند بوده و لازم است با مراجعه به متخصصان نسبت به درمان خود اقدام کنیم .

اختلال شخصیتی : برخی ازافراد طی مراحل رشد شخصیتی خود دچار مشکلاتی می شوند که باعث بروز صفات و رفتارهای نابهنجار در آنان می گردد در چنین مواردی امکان گرایش به انحرافات اجتماعی زیاد است ( به عنوان مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی اند قانون گریز بوده و اغلب درگیری قانونی دارند )

بیماریهای جسمی : برخی از بیماریهای جسمی ( سردرد ، کمر درد و ) ماهیتی مزمن داشته و در دوره ای طولانی از زندگی با فرد همراه می باشند این بیماریها ممکن است نسبت به درمان های رایج مقاوم باشند ما باید نسبت به این وضعیت آگاهی داشته و از توسل به روشهای غیر علمی ( خود درمانی ) پرهیز نماییم .

 

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان و جوانان :

پیشگیری به مفهوم رعایت کلیه ی عوامل و اقدامات ، قبل از بروز هر گونه بیماری یا اختلال می باشد بنابراین پیشگیری از اعتیاد شامل مجموعه یی از فعالیتها می باشد که در جهت کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل حفاظت کننده اقدام می کند لذا با توجه با این که پیشگیری بهترین انتخاب است به بررسی روش های کاربردی به شرح ذیل می پردازیم .

افزایش آگاهی از خطرات و مضرات مواد مخدر : با مطالعه کتاب ها ، مجلات و مقالات می توانیم اطلاعات مفیدی درباره ی مواد مخدر ، آثار و عوارض آنها به دست آوریم .

برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت و تقویت فعالیت های جایگزین : اوقات فراغت زمانی است که ما فارغ از برنامه های روزمره زندگی هستیم اهداف اصلی در برنامه ریزی اوقات فراغت شامل برنامه هایی برای استراحت و رفع خستگی ، ایجاد امکان و فرصت لازم برای تفریح ، گسترش استعدادهای فردی و فرهنگی و مشارکت اجتماعی می باشد بنابراین در این گونه برنامه ریزی ها ، اهداف ذکر شده باید مورد توجه قرارگیرد اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان می تواند نقش کلیدی در به وجود آمدن یا جلوگیری از آسیب را داشته باشد .

تقویت مهارت ها ی فردی و اجتماعی : برای برقراری ارتباط با دیگران لازم است با آنها همدلی و هم حسی نموده و اصولی مانند توجه به حقوق دیگران ، مسئولیت پذیری ،    

                         

انتقاد پذیری و 000 را رعایت کنیم .

تقویت اعتماد به نفس و داشتن تصور مثبت از خود : اگر توانمندیهای خودمان را باور داشته باشیم می توانیم با آرامش کامل و به طور موثر با حوادث محیطی مواجهه و مقابله نماییم .

افزایش مهارت های زندگی مانند مهارت حل مساله: در برخورد با مشکل ابتدا باید با تفکر منطقی ، موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده راه حل های متفاوتی را در نظر بگیریم و در نهایت منطقی ترین ، مناسب ترین و ساده ترین راه را انتخاب کنیم .

تقویت مسئولیت پذیری : باید در قبال خود و دیگران ، متعهد و مسئولیت پذیر بوده و عواقب اعمال خود را بعهده بگیریم

عدم ارتباط با افراد معتاد : یکی از عوامل مهمی که می تواند ما را به سمت اعتیاد بکشاند معاشرت با افراد معتاد است زیرا آنان دوست دارند ما نیز مثل آنها باشیم بنابراین برای سالم ماندن ، همواره باید دوستان سالمی داشته باشیم .  

عدم شرکت در مجامع آلوده : براساس تحقیقات و آمارهای موجود 8/59 % از معتادان اولین بار اقدام به مصرف مواد را ، شرکت در جشن ها و میهمانی های ناسالم ذکر کردده اند بنابراین عدم حضور در این گونه مراسم لازم و ضروری است .