سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :67
کل بازدید :333292
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/6
4:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

نظر شهید مطهری(ره) در باره ی نقش ولی فقیه

پرسش:

آیا نظر شهید مطهری(ره) این بود که نقش ولی فقیه در کشور اسلامی، نقش یک ایدئولوگ است نه اینکه در راس دولت قرار گیرد و عملا حکومت کند؟

 

پاسخ:

 

برای درک و دریافت نظر یک اندیشمند درباره یک موضوع خاص، باید کل آثار او را مورد مطالعه قرار داد و در عین حال جغرافیای زمان و مکان را نیز در نظر گرفت که یک نظریه در چه شرایط زمانی و مکانی مطرح شده است.

 

در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی شهید مطهری (ره) نظریه ای درباره حکومت اسلامی دارد که باید بر اساس این منطق آن را مورد تحلیل قرار داد. در آن کتاب شهید مطهری به دنبال تبیین این مسئله  بود که جمهوری اسلامی به مفهوم حکومت روحانیون نیست و با دموکراسی نیز منافاتی ندارد. در شرایط سالهای اولیه انقلاب اسلامی برخی از دیدگاهها وجود داشت که بر تباین میان حکومت اسلامی و حکومت دموکراتیک تأکید می کردند، در نتیجه شهید مطهری بدنبال رفع این سؤء تفاهم بودند، و در آنجا دقیقا به این مسئله اشاره دارند:

 

بنابراین اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه با حاکمیت ولی فقیه و … یا بطور کلی با دموکراسی منافات ندارد و هیچگاه اصول دموکراسی ایجاب نمی کند که بر یک جامعه؛ ایدئولوژی و مکتبی، حاکم نباشد[1].

 

مسئله ولایت فقیه را هم که مطرح کردید از همین قبیل است ،ولایت فقیه به این معنی نیست که فقیه خود در رأس دولت قرار بگیرد و عملا حکومت کند[2].

 

البته این نظر را هم  امام راحل  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و بیشتر بر نقش نظارتی روحانیون تاکید می کردند[3] ولی نکته مهم این است که شهید مطهری بر اسلامی بودن حکومت تاکید می کردند ولی اسلامی بودن را ملازم با حکومت روحانیون نمی دیدند و در عین حال آن را مباین با هم  نمی دیدند یعنی در صورتی که ماهیت اسلامی حکومت با حضور روحانیون در عرصه های اجرایی قابلیت تحقق پیدا می کرد، با آن مخالفت نمی کردند، بلکه از آن استقبال هم می کردند، همانطور که امام هم از این مسئله در سالهای بعد حمایت کردند .

 

بنابراین مسئله اصلی برای شهید مطهری، اسلامی بودن حکومت است و اگر این مسئله و هدف با ایفای نقش نظارتی از سوی روحانیون تأمین می شد، نیازی به حضور روحانیون در مشاغل اجرایی نبود ،ولی در صورتی که این هدف؛ حضور روحانیون در مشاغل سیاسی و اجرایی را ضروری می ساخت، شهید مطهری با آن مخالفت نمی کردند، چنانکه خود ایشان اولین عضو منصوب حضرت امام در شورای انقلاب بودند و لذا  ایشان در کتاب دیگر خود یعنی درباره جمهوری اسلامی این مسئله را بدین صورت مورد تأکید قرار می دهد که:

…این است که این نهضت در ابتدای کار؛ دست انداخته است روی حساسترین و اساسی ترین نقطه ها یعنی همان کاری که در صدر اسلام شد. در دوره های بعد روحانیت فکر می کرد نوعی تقسیم کار میان خودش و مؤمنین برقرار کرده است و آن این است که  وظیفه خودش را گذشته از وظایف خاص روحانی؛ تعلیم و آموزش اسلام و تربیت اسلامی، نظارت و کنترل جامعه در حد امر به معروف ونهی از منکر می دانست و می خواست مسلمانان دیگر، طبقات و قشرهای دیگر،این وظیفه را بدرستی انجام دهند،این بود که با انحرافات مبارزه می کرد ولی بیش از این دیگر جلو نمی آمد، ولی امروز نهضت ما دارد از نهضت صدر اسلام پیروی می کند یعنی قبل از هر چیز به سراغ نظام حاکم فاسد می رود و در صدر برنامه نهضت روحانیت ما مسئله حکومت اسلامی مطرح است[4].

 

 

 

[1]پیرامون انقلاب اسلامی ، ص 83

 

[2]همان، ص 85

 

[3]صحیفه نور جلدهای اول و دوم

 

[4]درباره جمهوری اسلامی ایران، ص 78


93/2/7::: 5:8 ع
نظر()
  
  

پای صحبت همسر شهیدمطهری

سعه صدر و اخلاق در تدریس به اعتقاد همسر شهید مطهری بارزترین خصوصیات شخصیتی ایشان به عنوان یک معلم بود همچنین استاد حساسیت بسیاری به دفاع از اندیشه‌های اسلام داشت که کتاب نظام حقوق زن در اسلام ماحصل این تلاش‌هاست.

به گزارش جهان خبرگزاری تسنیم نوشت:

عصر یک روز بهاری عازم خیابان دولت می‌شویم تا پای صحبت‌ همسر شخصیتی گرانقدر بنشینیم که امام امت اورا پاره تن خویش نامیدو 12 اردیبهشت ،سالروز شهادتش روز معلم نام گرفت.

با رسیدن به منزل استاد مطهری به سمت اتاق کار ایشان هدایت می‌شوم و ضمن پذیرایی منتظر آمدن همسر استاد هستم؛ اتاق کار استاد و گل‌های زیبا بر روی میز کارش،‌ عکس‌های متعدد از وی در گوشه و کنار اتاق، کتابخانه‌ای بزرگ با آثار متعدد از شهید مطهری وعبایی که به چوب لباسی آویزان است فضا را به گونه‌ای برایت تداعی می‌کند که گویی هنوز هم شهید مطهری در این اتاق حضور دارد.

در حین تماشای اتاق کار استاد مطهری، همسر ایشان وارد می‌شوند؛ خانم روحانی، همسر شهید مرتضی مطهری در سن 75 سالگی با درد پایی که از آن گلایه دارد همچنان مشتاقانه و با مهربانی میزبان مخاطبانی است که برای آشنایی بیشتر با استاد همه ساله در آستانه شهادت ایشان به منزل وی مراجعه می‌کنند.

خانم روحانی سخنان خود را این گونه آغاز می‌کند: کلاس هفتم بودم یعنی در سن 13 سالگی با استاد مطهری که حدود 17 سال از من بزرگتر بود ازدواج کردم، پدر من روحانی بود و پدر استاد نیز روحانی بود که به واسطه آشنایی پدرانمان با هم من و شهید مطهری با یکدیگر ازدواج کردیم.

با وجود اینکه شهید مطهری 17 سال از من بزرگتر بودند اما پدرم اشتیاق فراوانی برای ازدواج ما با یکدیگر داشتند و به من گفتند اگر " آقا مرتضی" داماد من شود و تربیت سایر فرزندانم به دست او باشد مطمئنم که زندگی ما سالم خواهد بود.

در زندگی مشترک شهید مطهری به عنوان یک معلم در منزل به من درس آموخت و با آموزش و کمک او بود که توانستم با شرکت در آزمون‌های آزاد دیپلمم را اخذ کنم به جرئت می‌توانم بگویم که تا کنون کمتر انسانی را شبیه به ایشان دیده‌ام.


  
  

مهمترین خصوصیت استاد مطهری که پس از سال‌ها در ذهن همسرش باقی مانده است

یکی از مهمترین خصوصیات رفتاری شهید مطهری که برایم جذابیت فراوانی داشت دائم الوضو بودن او بود، استاد حتی زمانی که از خواب بیدار می‌شد ابتدا وضو گرفته و سپس به سایر کارها می‌پرداخت و من این خصوصیت رفتاری ایشان را بسیار دوست داشتم؛ استاد همیشه به من و فرزندانمان یادآوری می‌کرد که همواره به یاد خدا باشیم چرا که خدا ناظر اعمال ماست و توصیه می‌کردند که در پایان هر روز محاسبه‌ای را از نفس خود و اعمالی که انجام داده‌ایم داشته باشیم.

خانم روحانی در رابطه با بارزترین ویژگی شخصیتی استاد مطهری که هنوز هم پس از گذشت‌ سال‌ها از شهادت ایشان آن را در ذهن دارند، گفت: من و استاد، 26 سال زندگی مشترک داشتیم که جذابترین خصوصیات رفتاری ایشان برای بنده انسانیت و مناعت طبع بود، مهربانی و انسانیت ایشان نسبت به من، فرزندان و اطرافیان بسیار برایم جالب بود که هنوز هم پس از سال‌ها این خصوصیات را فراموش نکرده‌ام.

از خانم روحانی سوال می‌کنم که رفتار استاد مطهری در منزل با شما و فرزندانتان چگونه بود که می‌گوید: استاد همیشه حواسش به همه امور خانه بود.در نگهداری بچه ها بسیار کمک می کرد و به من همیشه احترام می‌گذاشت مدت 26 سالی که با ایشان زندگی کردم همیشه با یک حالت تواضع و آرامش با من رفتار می کرد.یادم نمی آید که از ایشان هیچ گاه رنجی دیده باشم بسیار با گذشت و مهربان بودند.


93/2/7::: 5:4 ع
نظر()
  
  
علامه طباطبایی در خصوص شخصیت شهید مطهری می‌فرماید: مرحوم مطهری هوش فوق‌العاده‏ای داشت. حرف از او ضایع نمی‏شد. حرفی که می‏گفتیم، می‌گرفت. عبارتش، عبارت خوبی نیست ولی بنده وقتی که ایشان پای درسم می‌آمدند، از شوق و شعف حالت رقص پیدا می‌کردم؛ چون می‌دانستم هرچه بگویم هدر نمی‌رود.

  
  
نمازشب

ایشان هنگامی که به مشهد آمدند گاهی اوقات به منزل ما وارد می شدند البته ایشان در مشهد آشنا داشتند و جا و مکان هم داشتند منتهی به خاطر علاقه ای که من به ایشان داشتم و خودشان هم این علاقه را می دانستند مستقیما به منزل ما می آمدند.اطاقی که ایشان شبها می خوابیدند با یک در فاصله داشت با اطاقی که من شب می خوابیدم ایشان همیشه وقت خواب مقید بود به خواندن قرآن نیمه شب، صدای ایشان را شنیدم که در هنگام تهجد و نماز شب خواندن گریه می کردند. البته نماز شب خوان زیاد داریم. اما نماز شب خوانی که در آن نیمه شب با آن حال اشک بریزد و گریه کند کم داریم. بعدها از دوستان قدیمی ایشان مثل آقای منتظری و دیگران شنیدیم که ایشان از همان زمان طلبگی هم نماز شب می خوانده و اهل تهجد بوده اند.


  
  
آثارش بدون استثناء خوب است (سخنان امام خمینی(ره) درباره ی ایشان)

خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثناء ، همه ی آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثناء آثارش خوب است». ایشان بی استثناء آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالیقدر.