سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه از سخن چین پیروی کند، دوست را ازدست می دهد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :116
کل بازدید :333514
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/8
12:44 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

ه گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر علی جنتی روز دوشنبه در آیین افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران در سبزوار افزود : این آیین باید به اهتمام سازمان میراث فرهنگی به عنوان میراث ملی ثبت و ضبط شده و بیش از این درباره آن اندیشیده ، گفته و نوشته شود .

وی با بیان اینکه مردم ما شیفته فرهنگ ، آیین و پیشینه خود هستند ، گفت : وظیفه داریم که زمینه نهادینه سازی این فرهنگ و آیین را نه تنها در ورزش که در همه حوزه ها بسط دهیم .

وی از دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران ،نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ، مدیران استانی و شهرستانی که به برگزاری این کنگره اهتمام دارند، قدر دانی کرد.

جنتی اظهار کرد : یکی از اقداماتی که جای آن خالی بود و جا داشت در هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران به آن پرداخته شود همین کنگره است .

وی با تاکید بر استفاده از اندیشمندان و فرهیختگان داخل کشور برای کنگره سربداران، گفت : سعی گردد تا قبل از هر چیز از مقالات و نوشته های اندیشمندان بومی که در این زمینه مطالعات دارند ،برای این کنگره استفاده شود.

وی بر کیفی کردن برگزاری کنگره بین المللی نهضت سربداران تاکید کرد و گفت : تلاش کنیم یک کار عمیق علمی انجام شود تا بتواند آنچه که از این کنگره از مجموعه مقالات برگزیده و به صورت کتاب تدوین می شود به عنوان اثری ماندگار و اثر بخش برای نسل های آینده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح چگونگی نهضت سربداران و ویژگی های آن پرداخت و گفت : مهمترین ویژگی دولت سربداران اعتقاد به تشیع علوی و ارادت به آل علی (ع) است که از این لحاظ نخستین دولت مستقل شیعی و دوازده امامی به شمار می رود .

جنتی افزود : امیران دولت سربداران، ظلم ستیزی ، با مردم بودن ، برقراری مساوات ، عدالت و جوانمردی را به عنوان مرام و آیین حکومت داری برگزیده بودند.

وی اظهار کرد : قیام سربداران با آنکه یک جنبش محلی بود و دوام زیادی نیافت اما در تاریخ ایران اهمیتی خاص دارد زیرا قیامی بود که در مقابل جور ظالمان و بی عدالتی صورت گرفت و با همت مردم پیروز شد.

وی ادامه داد : نفوذ فکری و عقیدتی سربداران در آن زمان از حدود خراسان تجاوز کرد به طوری که تا مازندران ، سمرقند و کرمان هم گسترش یافت.

وی با بیان اینکه بارزترین نماد سربداران نماد آزادیخواهی و ظلم ستیزی است ، افزود : قیامی در پی چیرگی بیش از 120 سال قوم تاتار و مغول در باشتین و سبزوار شکل گرفت که منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب شد.

وی ادامه داد : در حکومت سربداران، آبادانی بسیاری صورت گرفت و خرابی های ناشی از قوم مغول تا حد زیادی جبران شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سبزوار برای من یک سرزمین کاملا شناخته شده است و در مدتی که توفیق خدمت در استان خراسان را داشتم از جای جای این شهرستان و توابع آن بازدید داشته و با مردم پرتلاش و شهید پرور این دیار آشنایی کامل دارم .

جنتی در ادامه سبزوار را خاستگاه عالمان ، فیلسوفان ، فرهیختگان ، شاعران و دیار شهیدان دانست و افزود : تاریخ کهن این سرزمین شاهد است که دانشمندان برجسته و بزرگی از این دیار برخاسته اند که هر یک ستارگان درخشانی در آسمان علم و معرفت این سرزمین می باشند.

وی به فرهیختگانی همچون حاج ملاهادی سبزواری ، ابوالفضل بیهقی ، دکتر شریعتی و ... پرداخت و گفت : جای بسی تقدیر دارد که در چنین سرزمین امروز شاهد دانشگاه های مختلف با انبوه دانشجویان و دانش پژوهانی می باشیم که مشغول تحصیل و علم آموزی هستند