سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاش تازیانه هایی بر سر یارانم بود تا در حلال و حرام تفقّه می کردند . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :26
بازدید دیروز :116
کل بازدید :333539
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/8
8:5 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

چگونه وقت بیشتری داشته باشیم ؟                        نویسنده Walter suha             مترجم : علی بابائی

حق با شماست همه ما می دانیم که هر روز تنها 24 ساعت فرصت داریم و نوع فعالیتی که می کنیم در این زمینه هیچ تاثیری ندارد نمی توانیم زمان را افزایش دهیم اما آن چه که می توانیم انجام دهیم ایجاد برخی تغییرات کوچک در نحوه صرف وقت در 24 ساعت است طوری که واقعا احساس کنیم زمان بیشتری در اختیار داریم .همه چیز به تصمیم گیری درباره کنترل زمان بستگی دارد نباید اجازه داد زمان شما را کنترل کند برای این منظور باید به روشنی بدانید به کدام طرف می روید ؟ اهدافتان چیست ؟ چه آینده ای می خواهید داشته باشید ؟ و دیدگاهتان درباره زندگی ایده آل چیست ؟ اگر فهمیدید چه چیز برایتان مهم است بقیه امور هیچ دشوار نخواهد بود در ادامه اقداماتی توصیه خواهد شد که به شما اجازه می دهد استرس کمتری داشته باشید قاطع تر عمل کنید و کنترل امور را بیش از پیش در اختیار بگیرید .

1-    یک یا دوزمینه ای را که قصد دارید در این دوره از زندگی بر آن ها تمرکز کنید مشخص کنید : برای مثال اگر خانواده ای دارید که شما سرپرست اصلی آن هستید حتما یکی از آن زمینه ها همین خواهد بود همچنین اگر شغلی دارید که از آن راضی هستید زمینه دوم آن خواهد بود در یک دوره از زندگی نمی توانید طرح های بزرگ بیشتری را اجرا کنید ( مگر آنکه این طرح ها مستقیما بر یکی از زمینه های اصلی یاد شده تاثیر گذارند )

2-   اولویت اصلی خود را مشخص کرده و زمان خود را صرف آن ها کنید . بیست درصد از مواردی که ما زمان خود را صرف آن می کنیم هشتاد درصد نتایج را عاید ما می کند به عبارت دیگر حدود هشتاد درصد آنچه ما انجام می دهیم در واقع بی اهمیت است آن بیست درصد موارد شما کدام ها هستند ؟ آیا پیدا کردن مشتری های جدید رقابت با دیگران ، بازاریابی ، یا گذراندن زمان کافی با کودکان تان است ؟ ترتیبی دهید زمان خود را صرف همان بیست درصد موارد کنید نه صرف برنامه کاری فرد ی دیگر 

3-    برای هر روز موضوعی اصلی انتخاب کنید .از خود بپرسید امروز موضوع چیست ؟ پاسخ این پرسش ممکن است تولد یکی از دوستان ، تهیه گزارش ماهیانه بازی ، با فرزندان ، رسیدگی به امور مالی ، تدوین برنامه کاری یا 000 باشد اگر چه شما به امور دیگری نیز می پردازید اما داشتن یک موضوع مهم و اصلی در هر روز به شما کمک می کند متمرکز باشید و با سرعت لازم به طرف هدف از پیش تعیین شده خود حرکت کنید .

4-    هر روز حداقل ده دقیقه هیچ کاری انجام ندهید .در حالیکه شما تصور می کنید وقت کم دارید این کار احتمالا غیر ممکن به نظر می رسد اما نتیجه ای که از در نظر گرفتن چند دقیقه برای در جایی نشستن و هیچ کاری نکردن نصیب شما می شود بسیار اعجاب آور است ممکن است بخواهید چشم های خود را بسته و چرت کوتاهی برای تجدید قوا بزنید هنگامیکه دائما در فعالیت هستید برای انجام بهتر کارها ایده های خلاقیت آمیز به ذهنتان نمی آید راه حل برای وضعیت های دشوار پیدا نمی کنید و حتی ممکن است برخی از فرصت های بزرگ را که نصیب شما شده اما آنها را به دلیل مشغله زیاد کاری نمی بینید از دست بدهید .

5-   دقت کنید انجام چه اموری را در زندگی به تعویق انداخته اید و علت این امر را کشف کنید .به تعویق انداختن آن قدر که شما تصور می کنید بد نیست در واقع اغلب اوقات به تعویق انداختن کارها پرچم قرمزی است که شما را به امری متوجه می کند کاری را که شما به تعویق انداخته اید شاید اصلا تمایلی به انجام آن نداشته اید بلکه کسی دیگر ترتیبی داده که شما فکر کنید باید آن کار را انجام دهید اگر چنین است آن کار را از ذهن خود پاک کنید گاهی اوقات نیز به این دلیل کاری را به تعویق می اندازید که اطلاعات یا مهارت لازم برای انجام آن را در اختیار ندارید به جای سرزنش خود پاسخ ها را بیابید شاید علت این باشد که راه حل درست را نیافته اید یا از انتخاب های کنونی راضی نیستید و مدتی زمان برای فکر کردن نیاز دارید اگر این طور است فعلا کاری کاملا متفاوت را انجام دهید و برای مدتی ذهن خود را از آن موضوع منحرف کنید راه حل مناسب را خواهید یافت این احتمال نیز وجود دارد که خود کار سخت است و شما حتی نمی دانید از کجا باید آغاز کنید در این حالت طرح را به چند مرحله تقسیم کنید و هر مرحله را جداگانه انجام دهید زودتر از آنکه متوجه شوید می بینید کار انجام شده است

6-   نه گفتن به هر چیزی که به نفع شما نیست و درراستای یک یا دو زمینه اصلی زندگی تان نیست را آغاز کنید .این شاید یکی از قدرت بخش ترین اقداماتی باشد که تاکنون انجام داده اید شاید در ابتدا این کار سخت باشد اما هنگامیکه نه گفتن را آغاز کنید بیش از هر زمان دیگر احساس می کنید عنان امور زندگی خود را در دست گرفته اید همچنین ضرورتی ندارد احساس کنید باید توضیح زیادی بدهید گفتن نه نه متشکرم و در حال حاضر نه کافی به نظر می رسد باید کنترل اموری را که انجام می دهید در دست داشته باشید و در برابر اموری که بیشترین نفع را برای شما ندارند و کاملا در راستای اهدافتان نیستند مقاومت کنید .

7-   اکثر وقت خود را صرف اموری کنید که در آن ها مهارت دارید هنگامیکه از انجام کاری متنفرید یا انجام آن را فوق العاده دشوار می دانید در حال شنا کردن خلاف جریان آب هستید و به شدت انرژی خود را از دست می دهید به نقاط ضعف خود قدرت ندهید ! چون در همه امور تخصص ندارید نباید احساس گناه کنید اجازه دهید آن کار را متخصص آن انجام دهد شما هم در آنچه که عاشق انجام آن هستید تبحر پیدا کنید هر گاه به کاری که انجام می دهید علاقمند بوده و در آن متبحر باشید سطح انرژی شما بالا باقی می ماند و زندگی شما در کل بسیار لذتبخش تر خواهد بود .

8-   آن برنامه ای که قول داده بودید در عرض یک هفته انجام خواهید داد اما هنوز باقی مانده است را به یاد می آورید ؟ احتمالا برای رعایت برنامه زمانی آن طرح حداکثر تلاش خود را کرده اید اما موفقیت حاصل نشده است پیشنهاد می کنم زمان انجام یک کار ، وظیفه یا 000 را دو یا سه برابر آنچه تصور می کنید تخمین بزنید اگر زودتر آن را انجام دادید که عالی است اما اگر وعده بدهید و سر وقت کار را انجام ندهید احساس شکست خواهید کرد همچنین در این حالت فشاری را بر خود تحمیل کرده اید که از زمان قول دادن انرژی شما را گرفته است .

9-   چند کار را همزمان انجام ندهید . اگر شما هم مانند نود درصد افراد باشید کسی هستید که عادت دارید تعداد زیادی از کارها را یکباره و در یک زمان انجام دهید زیرا تصور می کنید با این کار در وقت خود صرفه جویی کرده اید در این حالت آنچه عملا اتفاق می افتد این است که هیچیک از آن کارها توجه کامل شما را به خود جلب نمی کند احتمال اشتباه افزایش می یابد و احتمالا در بلند مدت وقت بیشتری را صرف خواهید کرد زیرا کاملا روی آنچه انجام می دادید تمرکز نکرده بودید هنگامیکه دو یا چند کار را همزمان انجام می دهید یک یا چند عدد از آن ها قربانی بی توجهی شما خواهد شد برای مثال صحبت کردن تلفنی با یک مشتری بالقوه و همزمان پرداخت صورتحساب . در این حالت چون آنقدر که باید به طرف صحبت خود توجه نمی کنید مشتری را از دست می دهید .همچنین ممکن است در حساب و کتاب خود اشتباه کنید در نتیجه مجبورهستید همه چیز را از نو مورد بازبینی قرار دهید قبل از شروع هر کار ، فضایی را در مقابل خود خلوت کنید طوری که فقط کاری را که هم اکنون می خواهید انجام دهید در برابر شما باشد از اینکه با این کار چه قدر میزان تمرکز شما افزایش خواهد یافت متعجب خواهید شد

 ده دقیقه زودتر سر قرارها حاضر شوید . به جای زمان قرار ملاقات زمانی را که باید برای رسیدن به محل مورد نظر حرکت کنید در سر رسید خود یادداشت کنید ترتیبی دهید که ده تا پانزده دقیقه اضافی وقت داشته باشید در این حالت زودتر از زمان مورد نظر به مقصد می رسید هنگامیکه به محل می رسید ذهنتان آرام است اضطراب ندارید و احساس می کنید زمان بیشتری در اختیار دارید .هنگامیکه این ده اقدام را انجام دادید احساس می کنید فرصت و زمان بیشتری دارید در این حالت برنامه شما شامل کارهایی است که ( شما ) مایلید انجام دهید نه تعداد زیادی تعهد که پذیرفته اید زیرا احساس می کردید باید می پذیرفتید نه گفتن بسیار آسانتر است زیرا با این کار درباره آینده زندگی خود تصمیم گرفته اید در عمل وقت بیشتری برای انجام کارهایی که برای ( شما ) مهم هستند خواهید داشت .