سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بی انصافی کند، کسی با او دوست نشود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :28
بازدید دیروز :124
کل بازدید :333425
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/7
4:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

در پی اسائه ادبی که  به ساحت پاک پیامبر اعظم(ص) صورت گرفت نویسنده در این نوشتار کوشیده است با بررسی سیر اهانت ها به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) از صدر اسلام تاکنون به دلایل این هتک حرمت ها بپردازد و درنهایت برای مقابله با این هجمه های شیطانی عوامل استکبار و صهیونیست ها، راهکارهایی را نیز مطرح نموده است که اینک از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

با تدبر در آیات اولیه نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) معلوم می شود که به صراحت به رأفت خداوندی تأکید شده و سنت افرینش انسان که مصداق بارز رحمانیت و اکرام الهی است به عنوان پروردگاری که همه چیز از آن اوست قلمداد شده است . همان آفرینشی که نقطه پیدایش عشق میان محب و محبوب حقیقی است . و از طرفی وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) که مخاطب خاص وحی الهی است و تنها پذیرنده بار سنگین وحی الهی است جز برای ابلاغ پیام رحمت عام و فراگیر الهی مبعوث نشده است . قرآن کریم می فرماید : « و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین ».

در این آیه کریمه خداوند می فرماید که ای پیامبر، تو رحمت هستی برای عالمیان ، و می بینی اهل مخالفت با ایمان و کافران را که در کفر خود به غایت رسیده اند و اگر تو رحمتی برایشان باشی همگی هدایت شده و از عذاب دوزخ رهایی می یابند پس خداوند تبارک و تعالی تو را پیامبر رحمت برای عالمیان قرار داده است. در این آیه مراد همه جمعیتهای بشری است زیرا عالمیان را با الف و لام آورده است . و این علاوه بر مقتضای رسالت است که باید جهان شمول باشد .

سؤال اینجاست که آیا پیامبری که رحمت است برای عالمیان و رحمت بودن آن اختصاص به مسلمانان ندارد ، شایسته است که چنین مورد بی احترامی قرار گیرد ؟

« رحمت متقابل و بررسی آیه 108 سوره انعام «

دین اسلام بر مبنای احترام به دیگران بنا شده است . دلیل قوی بر این مدعی آیه 108 سوره انعام می باشد که حتی احترام در مقابل کافران و مشرکان را نیز توصیه می کند زیرا هر کس به دیگران احترام بگذارد متقابلا احترام می بیند . در این آیه آمده است :

« و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم «کذلک زینا لکل امه عملهم ثم الی ربهم مرجعهم فینبهم بما کانوا یعملون » 5در معجم الوسیط معنای « سب » چنین آمده است : « سب به معنی شتم ، یعنی قطع »

در منجد الطلاب نیز «سب » به معنای دشنام داد و بند پاره کردن معنی شده است .

در این آیه خداوند به طور مطلق هرگونه دشنام دادن را منع کرده است خصوصا دشنام به الله و معبود را ممنوع کرده است ادب دینی این آیه بیانگر آن است که اسلام ، دین ارزشها است و بر این نکته تأکید می کند که باید به دیگران احترام گذاشت زیرا هرگونه بی احترامی ، متقابلا بی احترامی به دنبال دارد و این دقت در خصوص مقدسات و اعتقادات طرف مقابل بیشتر باید رعایت شود و باید دقت شود که به اعتقادات فرد مقابل هتک حرمت نشود .

توجه به این نکته لازم است که راستی چرا دشمنان اسلام ، برای رسیدن به هدف خود از راه دشنام دادن و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت رسول (ص) وارد می شدند ؟ اسلامی که دشنام دادن به مقدسات دین آنها را به پیروان خود اجازه نمی دهد و به طریق اولی هرگونه توهین به ادیان الهی و پیامبران عظیم الشان در پیشگاه خدای متعال و مردم جهان مردود و عملی مطرود شمرده می شود ؟

« پیامبر اسلام از دیدگاه دانشمندان معاصر »

چنانکه گفتیم پیامبر اکرم (ص) برای همه جهانیان ، پیامبر رحمت هستند و این اختصاص به مسلمانان ندارد . جایگاه ویژه حضرتش در میان ادیان الهی و پیروان آن ادیان چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد.

در این مجال هرچند به اختصار ، نظر دانشمندان غربی را در مورد حضرت رسول (ص) بیان می کنیم و بر این نکته اذعان داریم که این مختصر فقط مشتی است از خروار :

آنیه بسانت ( یک مصلح اجتماعی و فیلسوف مشهور ایرلندی ) :در خصوص رسول اکرم (ص) چنین می گوید : غیر ممکن است کسی زندگی و شخصیت پیامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکریم نکند .

هیوتسن اسمیت (دانشمندی بزرگ که به مطالعه ادیان جهان و عرفان مشغول است ): پیامبر در دنیای اسلام بستر ظهور و تجلی وجود مطلق در زندگی بشر است . او الگویی الهی و آسمانی است که عقل و اراده مسلمانان را متوجه خود می سازد .

لوئی توماس ( نویسنده مشهور آمریکایی ) : محمد (ص) با قدرت و اعمال نفوذ در میان عرب وحدت ایجاد نکرد بلکه بر اثر کلام شیرین و اخلاق نیک خود قلوب این قوم را تسخیر کرده تا آنان از روی میل از او پیروی کرده و به گفته هایشان ایمان آورند .

گوستاو لوبون ( خاورشناس فرانسوی ) : اگر بخواهیم ارزش اشخاص را به کردار و آثار نیک آنان بسنجیم به طور مسلم حضرت محمد (ص) بزرگ ترین مرد تاریخ است .

تولستوی ( نویسنده روسی ) :در کتاب خود به نام « محمد » می گوید : جای هیچ گونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگ ترین معلمین دنیا است . آن هم معلمی که به جامعه بشریت خدمات شایانی کرده است .

کاندیس دنیز ( محقق آمریکایی و استاد دانشگاه جونزهاپکینز) : پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) صاحب نخستین قانون شناخته شده در جهان بوده و این قانون را در شهر مدینه تدوین کرده است . . . باید توجه داشت که در کنار سایر قوانین این قانون وجود دارد که باید به همه ادیان احترام گذاشته شود و حمایت از پیروان آنان واجب است .

مستر هوبرت ویل (نویسنده مشهور ) : نویسنده کتاب« المعلم الاکبر» است . ویل چنین می گوید : محمد (ص) 600 سال بعد از مسیح ظهور کرده و با نیرویی خدایی که داشت توانست اوهام را برطرف سازد و بت پرستی را براندازد.

آنچه از بیان این دانشمندان به نظر می رسد این است که اخلاق و کردار پیامبر (ص) بیشتر تأثیر را روی طرفداران دیگر ادیان داشته است چنانکه اکثر آنها خردمندی و اخلاق حسنه ایشان را مثال می زنند و متذکر می شوند که پیامبر اکرم (ص) با کمترین امکانات دست به بزرگ ترین اصلاحات زده است و دینی الهی به جهانیان معرفی کرده و قوانین اسلام را ارائه کرده است .

بررسی دلایل هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص)

در پشت پرده اهانت به حضرت رسول اکرم (ص) دلایل گوناگونی وجود دارد که دشمنان اسلام برای دست یافتن به این اهداف دست به هرگونه هتک حرمتی می زنند . در این مجال به بررسی دلایل هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص) می پردازیم :

1 مبارزه با موج اسلام گرایی

مهم ترین دلایل برای اهانت به اسلام و مقدسات دین اسلام ، مبارزه با موج اسلامی گرایی در دنیای غرب است . بر اساس آمار در سال های اخیر تعداد زیادی از اروپایی ها به اسلام مشرف شده اند که اکثر این افراد را بانوان تشکیل می دهند . بر این اساس موج اسلام گرایی در اروپا به حدی شدید است که پیش بینی می شود تا چند سال آینده مسلمانان اکثریت اروپا را تشکیل دهند .

2 ایجاد تفرقه میان مسلمانان و مسیحیان

این هتک حرمت توسط آمریکا و صهیونیست برای مرزبندی میان تمدن اسلام و مسیحیت است و آنان به خوبی می دانند که نزدیکی اسلام و مسیحیت ، قطعا به حذف صهیونیست منجر خواهد شد . لذا پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 رسانه های غرب به ویژه رسانه های وابسته به صهیونیست ها تهاجم تبلیغاتی گسترده ای را برای ترسیم یک چهره خشن از اسلام آغاز کردند که این اهداف پس از انفجارات لندن و مادرید جدی تر شد به طوری که مسلمانان مقیم آمریکا و اروپا به شدت تحت فشار قرار گرفتند و حملات گسترده ای به مساجد مسلمانان در آمریکا و اروپا صورت گرفت . بنابراین هدف آنها تروریسم جلوه دادن اسلام بدان جهت که میان اسلام و مسیحیت تفرقه ایجاد کنند .

3 بالا بردن پرچم آزادی اندیشه هرچند به ناحق

هدف دیگری که در هتک حرمت به ساحت مقدس نبوی دنبال می شود بالا بردن پرچم آزادی اندیشه است . چنان که سفیران 11 کشور اسلامی از جمله مصر ، فلسطین ، ترکیه ، پاکستان ، ایران ، بوسنی ، هرزگوین و اندونزی طی نامه ای به نخست وزیر دانمارک اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار عذرخواهی شدند . « آندرسن فوک راهموسن» نخست وزیر دانمارک در پاسخی مکتوب اظهار داشت در این امور به علت آزادی بیان دخالت نمی کند ! حتی 5 ماه پس از انتشار کاریکاتور های توهین آمیز روزنامه دانمارکی این مجموعه مجددا چاپ شد و به دنبال آن در مجلات و روزنامه های سوئد ، فرانسه ، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی نیز به چاپ رسید و حتی روزنامه های دانمارکی با دفاع از اقدام توهین آمیز به بهانه آزادی بیان مسابقه ای را با عنوان « از محمد (ص) چه تصویری دارید آن را بکشید و جایزه بگیرید » برگزار کرد که البته این توهین مجددا خشم مسلمانان را دوچندان کرد .

4 اندازه گیری میزان حساسیت مسلمانان

غربی ها می خواستند با این کار میزان حساسیت و واکنش مسلمانان را اندازه گیری کنند تا از این طریق برای توطئه های بعدی خود برنامه ریزی کنند .

به هر حال غربی ها باهر هدفی که اقدام به توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) کرده باشند هیچ یک از اهدافشان بدست نیامده است و تکرار این اهانتها خود دلیل محکمی است برای اینکه آنها به اهداف خود نرسیده اند زیرا اگر به هدفشان رسیده بودند دست از تکرار بر می داشتند .

? « سبقه تاریخی هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص) »

اهانت به ساحت مقدس انبیاء الهی ریشه ای تاریخی دارد . چنانکه با مرور اجمالی بر احوالات انبیاء الهی در می یابیم که همه آنها مورد اهانت و هتک حرمت واقع شده اند . وقتی کفار خود را از مقابله با ایشان ناتوان می دیدند دست به تخریب شخصیت ایشان می زدند و نسبتهای ناروایی را به ایشان می دادند تا جایی که می گفتند که این فرستادگان الهی ساحر و مجنون هستند . قرآن کریم می فرماید : « کذلک مآ أتی الذین من قبلهم من رسول الا قالوا ساحرا و مجنون »

پس این اهانتها و هتک حرمت ها در زمان نبی مکرم اسلام نیز رواج داشته است . نمونه های تاریخی زیادی وجود دارد که قرآن کریم به برخی از این موارد اشاره می کند :

1 سوره کوثر

هنگامی که عبدالله بن رسول الله (ص) که از خدیجه بود از دنیا رفت . عاص بن وائل سهمی (پدر عمرو عاص ) پیامبر اکرم را به هنگام خروج از مسجد دید و در آنجا با هم صحبت کردند . عده ای از بزرگان قریش در مسجد الحرام نشسته بودند چون عاص پیش آمد گفتند : با چه کسی صحبت می کردی ؟ گفت با آن ابتر .

پاسخ این اهانت به ساحت مقدس نبوی را قرآن کریم به زیبایی بیان می دارد و به صورتی اعجازگونه می فرماید : « ان شانئک هو الابتر »  چنان که می بینیم در این گونه اهانتهای لفظی خداوند خود عهده دار پاسخگویی می شود و جواب دشمنان را می دهد . ناگفته نماند که این وعده یک اعجاز است که اکنون مشاهده می شود وعده خدا عملی شده ، اسلام گسترش پیدا کرده و نسل آن حضرت از فاطمه زهرا (س) همه جا را پر کرده است .

2 سوره همزه

در شأن نزول این سوره مبارکه آمده است که این سوره درباره برخی سران قریش نازل شده است که به عیب جویی از پیامبر (ص) و مسلمانان می پرداختند و البته برخی نیز نزول این سوره را در خصوص یکی از سران کفار دانسته اند که پشت سر پیامبر (ص) غیبت می کردند و در پیش روی آن حضرت تعریف می کردند . در این سوره به صراحت بیان می گردد که آتش عذاب برای عیب جویان ابتدا در دلهای ایشان افکنده می شود . یکی از ویژگی های مهم این سوره تنبیه و توبیخ عیب جویان است و عبارت « همزه لمزه » اشاره به این موضوع دارد .

اساسی موضوعات مطرح شده در این سوره عبارت ست از :

در این سوره به دو ویژگی از افراد عیب جو اشاره می شود اول اینکه ایشان با اعمال فشارهای روانی سعی می کنند تا ایشان را آزاردهند و این درست خلاف دستور اسلام است که هیچ کس حق ندارد دیگری را تحت فشار قرار دهد و دوم اینکه این افراد ثروت اندوزی می کنند و گمان می کنند که این ثروت جاودانه است .

نام اصلی این سوره همزه است و همزه به معنای شکستن می باشد ، از آنجا که افراد عیب جو و غیبت کننده شخصیت دیگران را در هم می شکنند از عیب جویی به همزه تعبیر شده است .

نام دیگر این سوره حطمه می باشد و به معنای آتش عظیمی است که عیب جویان در آن افکنده می شوند .

3 سوره حجرات

در آیات سوره حجرات ادب حضور در محضر نبوی به مسلمانان یادآوری می شود و آنان را از هرگونه بی احترامی برحذر می دارد . در مورد شأن نزول آیه دوم از سوره حجرات گفته اند که : گروهی از طایفه بنی تمیم و اشراف آنها وارد مدینه شدند هنگامی که داخل مسجد پیامبر (ص) شدند صدا را بلند کرده و از پشت حجره هایی که منزل پیامبر (ص) بود فریاد زدند : یا محمد اخرج الینا ! این سر و صدا و تعبیرات غیر مؤدبانه پیامبر (ص) را ناراحت کرد .

چنان که گفتیم سوره حجرات یک سری از مباحث اخلاقی و دستورات انضباطی نازل شده در خصوص نبی مکرم اسلام را بیان می کند که به طور اختصار عبارتند از : نخست تقدم نیافتن بر خدا و پیامبر (ص) و دوم در محضر پیامبر (ص) سر و صدا و قال و غوغا راه نینداختن . و عدم رعایت ادب در حضور نبی اکرم اسلام را از علل حبط اعمال بر می شمارد یعنی رعایت ادب در برابر ساحت مقدس نبوی آن قدر مهم است که هرگونه بی احترامی باعث حبط اعمال می گردد .

و در مقابل نیز بیان می دارد که آنهایی که ادب را در محضر حضرت رسول (ص) رعایت می کنند خداوند قلوبشان را برای تقوا خالص و گسترده ساخته و برای آنها آمرزش و پاداش عظیمی را فراهم ساخته است .

? جنگهای صلیبی

از دیرباز کارشناسان غربی همیشه بر این باور بودند که پیروی از تفکر اسلام ناب برای دنیای غرب خطر دارد اگر در یکصد سال اخیر تاریخ دنیا را ورق بزنیم جنگهای صلیبی اوج کشمکش دول غربی با مسلمانان بوده است که البته در نهایت به ضرر مسلمانان تمام شد و از همان زمان اذهان عمومی بسوی بدنام کردن مسلمانان و در نهایت دین اسلام معطوف شد .

راه های هتک حرمت در جهان کنونی

در جهان کنونی طرق هتک حرمت با قدیم متفاوت است . در حال حاضر به زبان بسیار ساده و در مدتی بسیار کوتاه و با توجه به زمان محدود مردم برای مطالعه و با توجه به مشغله های انقلاب صنعتی راههایی را در پیش می گیرند که در کمترین زمان و هزینه ، بیشترین تأثیر را داشته باشد . برخی از این راهها عبارتند از :

1 کتاب

الف : تدوین کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی نویسنده هندی تبار مقیم انگلیس در سال 1988 نمونه بارز این نوع از اهانت است . این نویسنده مرتد و محدور الدم در سال گذشته قبل از چاپ کاریکاتورها در روزنامه های اروپایی ، رمانی با عنوان شالیمار دلقک به چاپ رسانده که داستان یک نوجوان مسلمان است که یک روحانی تندرو او را تحت آموزش هایی قرار می دهد تا به اقدامات تروریستی دست بزند . این کتاب در بازارهای غربی با 35% تخفیف و با قیمت 21 یورو و 69 سنت عرضه شده است . این کتاب دین اسلام را دینی آمیخته با سحر ، جادو مارگیری ، قتل ، غارت ، ترور ، جنگ و خشونتهای جنسی نشان می دهد و بر روح و جان خواننده تاثیری شگرف می گذارد .

با توجه به آنکه چاپ کتاب اخیر سلمان رشدی دقیقا چند ماه قبل از چاپ کاریکاتورها است به نظر می رسد جهان اسلام با حرکتی کاملا برنامه ریزی شده روبه رو است .

ب. کتاب های «خشم و غرور » و « قدرت تعقل »

اوریانا فالاچی ، معروف ترین خبرنگار ایتالیایی که به دلیل فعالیتهای روزنامه نگاری جهانی اش مشهور است بعد از 11 سپتامبر 2001 اتهاماتی را بر مسلمانان وارد کرد که مورد اعتراض مسلمانان نیز واقع شد. برخی از اظهار نظرهای وی در کتاب « خشم و غرور» توهین مستقیم به مسلمانان محسوب شده و در کتاب « قدرت تعقل » نیز کلیسای کاتولیک را متهم می کند که در برابر جهان اسلام ضعف نشان می دهند .

یک سازمان مخالف نژاد پرستی در فرانسه خواستار منع انتشار این کتاب شد اما درخواست وی مورد موافقت قرار نگرفت .

2 نمایشنامه

ولتر نویسنده فرانسوی در سال 1763 میلادی تحت تاثیر نوشته های مغرضانه مسیحیان قرار گرفته و نمایشنامه « فناتیسم » که یک اثر ضد اسلامی بود را به تصویر کشید ولی او چند سال بعد در سال 1776 میلادی در حالی که از کرده خود پشیمان بود ، همه کتابهایی که مسیحیان درباره مسلمانان نوشته بودند را در خانه آتش زد و گفت که بی گمان محمد مرد بسیار بزرگی بوده است و مردان بزرگی نیز در دامان خود پرورش داده است

3 فیلم

نمایش فیلم های ضد اسلامی امروزه و در دنیای کنونی بسیار رواج دارد در ادامه به چند نمونه اشاره می کنیم :

الف فیلم تسلیم

5 سال پیش یک کارگردان هندی با استفاده از یک دختر هنرپیشه مسلمان مراکشی فیلم ضد اسلامی تسلیم را ساخته است اما به علت انکه گسترش چندانی نداشت پیامدهای محسوسی نیز نداشت . در این فیلم دختر مسلمان نماز را به زبان انگلیسی و به عنوان درد دل با خدا به جای می آورد و در این درد دل تمامی آیات قرآن را زیرسؤال می برد .

ب فیلم اسامه

این فیلم متأسفانه به علت جهل برخی از افراد در ایران نیز تبلیغ شده است در حالی که در این فیلم با وجود اینکه طالبان را زیر سؤال می برد اما در حقیقت اصل و ریشه اسلام را می زند

ج کارتون پارک جنوبی متعلق به شرکت کمدی سنترال در این فیلم هم به ساحت پیامبر اعظم توهین شده بود و هم به حضرت مسیح

د فیلم تئوون گوگ فیلم ساز هلندی (در سال 2004 در یکی از خیابانهای آمستردام به قتل رسید)

ه فیلم «معصومیت مسلمانان» : سم باسیل نویسنده و کارگردان یهودی آمریکایی که اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است در این فیلم دو ساعته شخصیت پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده است . سم باسیل که هم اینک در مخفیگاه به سر می برد به «وال استریت جورنال» گفته است که «بیش از 100 یهودی با اعطای 5 میلیون دلار» در تأمین مالی این فیلم کمک کرده اند . این فیلم با شرکت 60 هنرپیشه و 45 نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده است .

4 کاریکاتور

12 کاریکاتورهای توهین آمیز نخستین بار در روزنامه یولندپستن دانمارک در ماه سپتامبر منتشر شد و پس از آن چندین روزنامه در سراسر اروپا اقدام به چاپ مجدد این تصاویر موهن کرده و موجبات خشم مسلمانان سراسر جهان را فراهم آوردند . روزنامه جیلاندزبوستن دانمارک در 30 سپتامبر میلادی مجددا این 12 کاریکاتور را به چاپ رساند و با موج جدیدی از اعتراضات روبه رو گردید .

5 زیر سؤال بردن دین اسلام توسط بزرگان ادیان الهی

در تاریخ شهریور ماه 1385 پاپ در سفر خود به آلمان طی سخنانی اسلام را دین خشونت معرفی کرد . این سخنان آن قدر غیر معمول بود که دوباره موجی از اعتراضات جهانی را به دنبال آورد . گفتنی است چنان که مطرح خواهیم کرد بزرگان ادیان الهی و سران اروپایی هرگونه اهانت به دین مقدس اسلام را محکوم کرده بودند .

6 تبلیغات

همان طور که دیدیم بسیاری از هتک حرمتها به علت اینکه نمود زیادی ندارد و اسلام از آنها نیز برحذر نیست ، چنانکه اروپائیان در بسیاری از تبلیغات خود مسلمانان را تروریسم بیان می کنند ، و امام زمان (عج) را فردی معرفی می کنند که جنگ و خونریزی را در جهان به پا می کند و از اسلام دینی خشن ترسیم می کنند و به صورت منفی در تبلیغات خود اسلام را معرفی می نمایند . مثلا برای تبلیغ استحکام یک ماشین فرد مسلمانی که خودروی خود را کنار یک رستوران پر از جمعیت پارک کرده نشان می دهند اتومبیل آتش می گیرد و آن فرد مسلمان درون اتومبیل می سوزد بدون آنکه خسارتی متوجه اتومبیل شود . خلاصه هرجا تصویر از جنگ و خونریزی است پرچم اسلام در حال حرکت است .

 


93/11/6::: 5:21 ع
نظر()