سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابو جعفر محمد بن على باقر از او ( ع ) حکایت کرد که فرمود : ] دو چیز در زمین مایه أمان از عذاب خدا بود ، یکى از آن دو برداشته شد پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید : امّا امانى که برداشته شد رسول خدا ( ص ) بود . و امّا امانى که مانده است آمرزش خواستن است . خداى تعالى فرماید « و خدا آنان را عذاب نمى‏کند حالى که تو در میان آنانى و خدا عذابشان نمى‏کند حالى که آمرزش مى‏خواهند » [ و این از نیکوتر لطایف معنى را برون آوردن است و ظرافت سخن را آشکار کردن . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :97
بازدید دیروز :60
کل بازدید :335739
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/2/30
11:30 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[103]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

 

فوائد صلوات 

یکی از اعمال مبارک رمضان در میان مستحبات ذکر صلوات است در خیلی از روایات صلوات کلمه مداومت آمده است من أکثر فیه من الصلاة علی ثقل الله میزانه یوم تخفف الموازین [2]پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کسی در دنیا زیاد صلوات بفرستد خدا در قیامت میزان حسناتش را سنگین می کند روزی که همه میزان ها سبک است فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَهُوَ فىِ عِیشَةٍ رَّاضِیَةٍ [3]اگر کسی میزان حسناتش سنگین باشد او در بهشت دائماً در خوشی خواهد بود و اگر کسی میزان حسناتش سبک باشد نعوذاً بالله جایگاهش جهنم خواهد بود.

ارزش اعمال در آخرت 

در قیامت همه اعمال انسان ها را سنجش و ارزش یابی و وزن می کنند وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ[4]همه مان را ارزیابی می کنند می گویند زمانی هارون در حمام خلوت کرده بود، بهلول وارد حمام شد به بهلول گفت من هارون خلیفه زمان هستم و کل این سرزمین زیر سلطه من است، فکر می کنی من چقدر ارزش دارم. بهلول نگاهی کرد و گفت فکر نکنم بیشتر از پنجاه درهم ارزش داشته باشی. هارون گفت پنجاه درهم که فقط پول لُنگی است که به خودم بسته ام. بهلول گفت من هم همان را حساب کردم خودت که قیمت نداری تو هیزم آتش جهنم هستی روز قیامت سنجش می شود که انسان ها به کدام درجه لیاقت دارند بعضی ها هستند که اهل بهشت هستند و بعضی هم لیاقتشان فقط جهنم است.

وجوب شکر نعمت 

امام جواد می فرماید نِعْمَةٌ لَا تُشْکَرُ کَسَیِّئَةٍ لَا تُغْفَرُ[5]اگر کسی نعمتی را شکرگذاری نکند مانند گناه نابخشودنی است یعنی انسان باید به نعمت هایی که خدا داده است شکرگذاری کند الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ [6]میلیون ها انسان کافرند و خدا را نمی شناسند ولی خدا به ما عنایت کرده که خدا را بشناسیم و نماز بخوانیم و روزه بگیرم و از خدا بخواهیم که نعمتش را بر ما تمام کند و آن این است ما را توفیق دهد اعمالمان را با اخلاص و برای رضایت خدا انجام بدهیم در این دنیا هیچ وقت از ولیّمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غافل نشویم. خیلی از مریض ها هستند که آرزو دارند که کاش سالم بودند و آنها هم می توانستند روزه بگیرند و در این مراسم شرکت کنند.

راضی بودن به رضای الهی 

بدانیم که همه عالم در قبضه مشیت خداست آن چه که در اختیار ما نیست و مشکلاتی که خودمان مقصر آن نیستیم و دست خداست باید راضی باشیم و همیشه بگوییم الحمد للّه على کل حال [7]الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى کُلِّ نِعْمَةٍ[8]. الحمد للّه کما هو اهله.[9]این را بدانیم که خدا هیچ وقت بد بنده را نمی خواهد و اگر هم بلایی را می فرستد برای پاک کردنش از غبار گناه است.

همیشه دعایمان این باشد که خدایا ما را توفیق بده که در زندگی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام الگو بگیریم و بنده تو باشیم و عرض کنیم خدایا توفیق بده که در آخرت هم با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیتش علیهم السلام محشور بشویم.

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

به حلاوت بخورم زهرکه شاهد ساقیست / به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست

از این نظر که همه موجودات مخلوق خدا هستند اگر انسان عاشق عالم بشود، عین توحید است. ابو لهب که اسمش در قرآن آمده است نمی شود بی وضو به اسمش دست زد هر چند که خدا هم لعنتش کرده است و ما هم باید لعنش کنیم.

گر رود سر برنگردد سرنوشت / ایـن سـخـن  با آب زر بـایـد نوشت

سرنوشت ما به دست دیگریست / خوشنویس است و نخواهد بد نوشت

اهمیت و فضیلت ماه رمضان

یکی از سیره های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ما این بود که مردم را برای رمضان و اعمالش آماده می کردندهُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ [10]

همه زمان ها برای خداست ولی ماه رمضان کرامت ویژه ای دارد سَیِّدُ الشُّهُورِ[11]است یعنی آقای همه ماه ها است شب قدر یک شب است ولی از هزارماه فضیلتش بیشتر است که یک سوره مستقل خدا در منقبت این شب نازل کرده است.

همه مکان ها برای خداست ولی مسجد و مشاهد مشرّفه و خانه خدا یک شرافت خاص نسبت به مکان های دیگر دارند همه مسلمان ها اگر مستطیع شدند واجب است برای زیارت خانه خدا بروند و حجرالاسود را ببوسند و زیارت کنند.

همه مخلوقات برای خدا هستند اما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ما گل سرسبد همه مخلوقات همه انبیا و اولیا هستند أَنَّهُ سَیِّدُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ[12]اما پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بهترین عبد کامل خداست یَا مُحَمَّدُ أَنْتَ خَلِیلِی وَ حَبِیبِی وَ صَفِیِّی وَ خِیَرَتِی مِنْ خَلْقِی أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَیَّ [13].

ماه مبارک رمضان ویژگی های مهمی دارد که مخصوص خودش است. یک ویژگی بسیار مهمی که دارد این است که ماه برکت است. گاهی آدم از مالی که به دست آورده استفاده زیادی می کند ولی برخی اوقات برکت ندارد.

آیت الله استادی نقل کرده است: که یک آقایی به یک مرجعی خمسی داد و این پول وقتی به دست این مرجع رسید خیلی از گره ها را باز کرد برای خیلی ها جهاز تهیه شد خیلی از نیازمندان نیازشان برطرف شد. مرجع پرس وجو کرد که صاحب این مال چه کسی است. فهمیدند صاحب مال یک سرهنگی است شخصی را از طرف دفتر برای دیدن این سرهنگ به تهران رفت می گفت که ظاهر زندگیش نشان نمی دادکه آدم با برکتی باشد سؤال کرد که شما در زندگیتان چه کردید که این همه برکت دارید. سرهنگ تعریف می کند که در اوایل ازدواجش خانمش معلول و زمین گیر می شود ولی به خاطر خدا با این زن می سازد و از او پرستاری می کند و خدا هم به او این لطف و عنایت را می کند.

این ماه مبارک آن قدر برکت دارد که خدا فرموده هر کسی یک آیه در این ماه بخواند مانند این است که یک ختم قرآن در ماه های دیگر کرده باشد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کسی در این ماه دو رکعت نماز مستحب بخواند برایش برات آزادی از آتش جهنم داده خواهد شد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: رمضان لو یعلم العباد ما فی رمضان لتمنت أن یکون رمضان سنة [14]یعنی اگر مردم می فهمیدند که در ماه رمضان چه خبر است آرزو می کردند که ای کاش همه ماه های سال رمضان بود.

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: فضیلت ماه رمضان بر دیگر ماه ها مثل برتری ما امامان علیهم السلام بر انسان های دیگر است. آیا می شود امام را با کسی مقایسه کنیم؟ می شود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را با کسی مقایسه کرد؟ یک موی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برتر از تمامی عالم است. اصلا برکات عالم به برکت این آقا است. لَا یُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ [15]

ذکر مصیبت حضرت زهرا

اگر قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی شد خدا یک قبر دیگر و یک فاطمه دیگر که قائم مقام آن فاطمه است در شهر قم ظاهر کرده که مردم از اینجا با حضرت زهرا سلام الله علیها ارتباط برقرار کنند حضرت معصومه سلام الله علیها فاطمه ثانی است.

امام یازدهم علیه السلام فرمود که ما حجت خدا بر خلق هستیم ولی مادرمان فاطمه زهرا سلام الله علیها حجت بر ماست. یعنی بر امامان علیهم السلام می تواند فرمان دهد. روایت داریم که روز قیامت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در صحرای محشر پیراهن غرقه به خون اباعبدالله علیه السلام را می آورد و می فرماید خدایا تو حکم کن بین کسانی که به فرزندم، حسینم جرم و جنایت کردند و بعد این دعا را می خوانند اللهم اشفعنی فیمن بکی علی الحسین ای خدا هر کس برای حسینم گریه کرده من می خواهم شفاعتش کنم شفاعت من را بپذیر. خدمت عالم بزرگی در اصفهان بودم به ایشان گفتم آقا شما پیر شده اید در شب اول قبر و قیامت امیدتان به چه است فرمودند فلانی امیدم به گریه هایی که برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کرده ام و به محبت حضرت است.

اما چه گذشت به دل امیرالمؤمنین علیه السلام آن لحظاتی که بدن حضرت زهرا را به قبر گذاشت. دید محرمی نیست به او کمک کند اما دید دست هایی شبیه دست های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ظاهر شد گفت علی جان امانت ما را بده آقا وارد قبر شدند بدن آزرده حضرت زهرا سلام الله علیها را در قبر گذاشتند.

ای خدا در نیمه های شب حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چه دلی داشت در نیمه های شب صورت آزرده حضرت زهرا سلام الله علیها را برروی خاک گذاشت. آقا از قبر بیرون آمدند و روی قبر را پوشاندند. با دست مبارک روی زهرا سلام الله علیها خاک ریخت. اما بعد از دفن شدن همه غم های عالم بر دل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام هجوم آورد. چکار کند تا دلش آرام بگیرد. یک وقت آقا خم شد و صورت به خاک قبر زهرا سلام الله علیها گذاشت. کربلا هم حضرت اباعبدالله علیه السلام کنار بدن علی اکبر علیه السلام دلش آرام نشد دیدند خم شد و صورت به صورت علی گذاشت.لاحول ولاقوة الا بالله[16]


[1]. وسائل الشیعة / شیخ حرعاملی / 10 / 313 / 18- باب تأکد استحباب الاجتهاد فی...ص:303.

[2]. فضائل الأشهرالثلاثة / شیخ صدوق / 77 / کتاب فضائل شهر رمضان..... / ص: 71.

[3]. سورة القارعه:6،7.

[4]. الأعراف: 8.

[5]. بحارالأنوار / مجلسی / 68 / 53 / باب 61- الشکر..... / ص: 18.

[6]. الأعراف: 43.

[7]. الأخلاق / سیدعبدالله شبر / 1 / 237 / (الفصل الأول فى فضله..... / ص: 235.

[8]. وسائل الشیعة / شیخ حرعاملی / 7 / 223 / 48- باب نبذة مما یستحب أن یقال کل یوم...ص:219.

[9]. شرح دعاى صباح(خوئى) / 1 / 42 / تحقیق عرشى و تنبیه سماوى..... / ص: 39.

[10]. أمالی الصدوق / 93 / المجلس العشرون ....ص:93.

[11]. الکافی / شیخ کلینی / 4 / 67 / باب فضل شهر رمضان..... / ص: 65.

[12]. من لایحضره الفقیه / شیخ صدوق / 2 / 602 / باب زیارة قبر الرضا أبی الحسن...ص:602.

[13]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار / مجلسی / ج 25 / 19 / باب 1 بدو أرواحهم و أنوارهم و طینتهم ع و أنهم من نور واحد..... / ص: 1.

[14]. فضائل الأشهرالثلاثة / شیخ صدوق / 140 / خبر وداع شهر رمضان..... / ص: 139.

[15]. وسائل الشیعة / شیخ حرعاملی / 10 / 312 / 18- باب تأکد استحباب الاجتهاد فی...ص:303.

[16]. الکافی / شیخ کلینی / 1 / 230 / باب ما أعطی الأئمة ع من اسم الله...ص:230ِ

 


91/4/19::: 6:59 ع
نظر()