سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، عمل کردن به هشت صفت را به او الهام فرماید : چشمْ فروپوشیدن از محارم خدا، ترس از خداوند ـ جلّ ذِکرُه ـ، شرم، بردباری، شکیبایی، امانتداری، راستی و بخشندگی . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :69
بازدید دیروز :26
کل بازدید :342182
تعداد کل یاداشته ها : 423
103/9/1
7:29 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسلم فروزان نیا[102]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

ارزش یک کلام پر از محبت رو وقتی می فهمی که لبخند رو روی لبای عزیزانت تماشا کنی

وقتی که آستین بالا بزنی و یک بار یک سنگینی رو از رو دوش خسته یک مهربون برداری تشکر ساده و بی ریاش می ارزه به همه دنیا .

وقتی که دور و بریات رو با چشم های پر از اشک که از حرف های خنده دار تو ریسه رفته اند می بینی تازه می فهمی که قیافه آدما وقتی که می خندن خیلی قشنگه .

وقتی که یک نگاه با نگاهت آشنا می شه دیدن و تماشا کردن رو بهترین لذت دنیا     می دونی .

وقتی که دستات تو دست گرم یک دوست حلاوت شیرینی با هم بودن رو تجربه      می کنه دیگه واست تنهایی بدترین رنجه .

وقتی که تنها معتمد واسه دلت مهربونی یک آشناست احساساتت رو بهترین مشاور دنیا می دونی

وقتی که قراره راز دوست داشتن رو بنویسی بهترین کلمات دنیا رو کمترین معنا   می بینی واسه توصیف محبت و دوست داشتن .


  
  

چرا باید به همسرانمان عشق بورزیم ؟

( قابل توجه خانمها )

1)        شانه آنها محل امنی است برای آنکه هنگام ناراحتی سر روی آن گذاشته و به خواب شیرینی بروید .

2)        سایه ی آنها پشت و پناهی است برای دلگرمی به زندگی و برای آنکه بدانی پشتیبانی داری .

3)       آنها خیلی دیر عاشق می شوند اما زمانی که عاشق شدند عشقشان ابد خواهد بود .

4)       برای فرار از دشواریهای زندگی بازوان قوی و مستحکم آنها محل امنی است.

5)       وقتی که از شما غذایی خوشمزه و یا یک کیک شکلاتی داغ طلب می کنند بدانید که بیشتر از همیشه دوستتان دارند

6)        توانایی آنها در حل مشکلات زندگی شما را آب دیده و محکم می کند

7)       اگر چه مردها خیلی کم گریه می کنند اما وقتی می گریند از ته دل گریه کرده و مثل یک بچه مظلوم    می شوند .

8)       آنها کمتر حرف می زنند و بیشتر عمل می کنند

9)        آنها اغلب راننده های ماهری بوده و از رد شدن در کوچه ای تاریک و خلوت باکی ندارند

10)      آنهایی که اغلب به مادرانشان علاقه ی خاصی دارند به همسرانشان سفارش می کنند که هوای پدرشان را داشته باشد

11)      آنها همیشه دوست دارند که حتی اگر چاق ، کچل و یا پشمالو هستند همسرانی زیبا ، آراسته و خوش اندام داشته باشند .

12)      آنها تعمیر کاران قابلی هستند که بدون گرفتن دستمزد و گاهی داوطلبانه وسایل از کار افتاده ی خانه را تعمیر می کنند

13)     آنها بر خلاف زنها اعتقاد چندانی به خواندن طالع بینی شان ندارند و هرگز به سراغ فالگیر نمی روند و حرف های فامیل و در و همسایه هم برایشان اهمیتی ندارد .

14)     آنها به ندرت در مورد وزن و قد و سایز لباسشان دروغ می گویند و همچنین باکی از گفتن سن حقیقی خود ندارند

15)     آنها اغلب خوش اشتها و پرخور بوده و به جای ظاهر غذا بیشتر به طعم آن اهمیت می دهند .

16)      اغلب آنها نیز مانند بچه ها در لو دادن هدیه هایی که برای همسرانشان می خرند بی طاقت بوده و چهره شان به سرعت رازشان را فاش میکند

17)     منفی بافی و بد بینی آنها به مراتب بیشتر از خانمها بوده و البته گاهی هم به نفع همسرانشان است .

18)     آنها اغلب قادرند با چرب زبانی خاص خود و با یک تعریف کوچک دل همسرانشان را به دست آورند .

19)      اکثر آنها در حالیکه نقابی خشن و جدی بر چهره دارند اما قلبی مهربان و عاشق را در پشت پرده ی غرورشان پنهان کرده اند .

20)      آنها دارای مهارت خاصی هستند تا بتوانند با خیره شدن و نگاهی عمیق به چشمان همسرانشان به قلب آنها راه پیدا کنند و از راز های ناگفته ی آنها سر در بیاورند

21)      اکثر آنها به هماهنگی رنگ لباسهایشان اهمیتی نمی دهند اما اگر همسرانشان این نکته را به آنها گوشزد کنند به طور حتم ترتیب اثر خواهند داد .

22)     آنها وقتی بیمار می شوند مثل یک پسر بچه ی کوچولو خودشان را برای اطرافیانشان لوس کرده و مشکلاتشان را بزرگتر جلوه می دهند تا جایی که دل همسرانشان را کباب کنند

23)     شما می توانید به راحتی و در یک چشم بر هم زدن شادی و غم را از چهره ی آن ها بخوانید .

24) آنها شدیدا به توجه و محبت همسری دلسوز و عاقل نیازمندند تا مثل پسر بچه های شیطان به بیراهه نروند .


  
  
1. تاثیر ازدواج
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.

کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است. ?مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154??

2. ازدواج در هنگام تنگدستى
قال الامام الصادق علیه السلام:من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله-عز و جل-، ان الله- عز و جل – یقول: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله.» (2)

هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏ به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند مى‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بى نیازشان مى‏کند.

هر که با زنى به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وى واگذار مى‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائى‏اش ازدواج نماید، در او چیزى را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وى به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامى این مزایا را براى او جمع مى‏کند. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251?

3. ازدواج رحمت است
قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم:یفتح ابواب السماء بالرحمة فى اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فى وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبة، و عند النکاح.

درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى‏شود:1- موقع بارش باران.2- زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مى‏نگرد.3- هنگام گشوده شدن در کعبه.4- هنگام برپایى مراسم عقد و عروسى. ?بحار الانوار، ج 103، ص 221?

4. آفات بى همسرى
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:اکثر اهل النار العزاب.
بیشترین اهل جهنم انسانهاى بى همسرهستند. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251?

5. تلاش در ازدواج بى همسران
عن الصادق علیه السلام قال:من زوج اعزبا کان ممن ینظر الله- عز و جل-الیه یوم القیامة.

کسى که مجردى را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏کند. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 45?

6. در سایه عرش
قال موسى بن جعفر علیه السلام:ثلاثة یستظلون یظل عرش الله یوم القیامة، یوم لا ظل الا ظله: رجل زوج اخاه المسلم او اخدمه او کتم له سرا.

سه دسته در روز قیامت، روزى که سایه و پناهى جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:1- مردى که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.2- مردى که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)3- کسى که سر برادر مسلمانش را بپوشاند. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 46?

7. منظور نظر حق
قال الامام الصادق علیه السلام:اربعة ینظر الله الیهم یوم القیامة:من اقال نادما او اغاث لهفان او اعتق نسمة او زوج عزبا.

چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:1-آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.2- کسى که غم از دلى برگیرد.3- کسى که برده‏اى را آزاد کند.4- کسى که بى همسران را به ازدواج درآورد. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 46?

8. بهترین وساطت
قال امیرالمؤمنین على علیه السلام:افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فى نکاح یجمع الله بینهما.

از بهترین شفاعتها، شفاعت‏ بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند. ?تهذیب، ج 7، ص 405، وسائل الشیعه، ج 20، ص 45?

9. ازدواج با دینداران
عن النبی صلى الله علیه و آله و سلم قال:من تزوج امراة لمالها وکله الله الیه، و من تزوجها لجمالها راى فیها ما یکره، و من تزوجها لدینها جمع الله له ذلک.

هر که با زنى به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وى واگذار مى‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائى‏اش ازدواج نماید، در او چیزى را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وى به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامى این مزایا را براى او جمع مى‏کند. ?وسائل الشیعه، ج 14، ص 31?

10. دیدار قبل از وصلت
عن الصادق علیه السلام قال:لا باس بان ینظر الرجل الى المراة اذا اراد ان یتزوجها. ینظر الى خلفها و الى وجهها.

مانعى ندارد که مرد قامت و صورت زنى را که قصد ازدواج با او دارد، ببیند. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 88?

11. دیدار عروس و داماد قبل از ازدواج
عن محمد بن مسلم قال: سالت ابا جعفر علیه السلام‏عن الرجل یرید ان یتزوج المراة، اینظر الیها؟ قال: نعم انما یشتریها باغلى الثمن.

محمد بن مسلم مى‏گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم:مردى که مى‏خواهد با زنى ازدواج کند آیا حق دارد او را ببیند؟امام علیه السلام فرمود: آرى، چون در برابر آن بهاى سنگینى مى‏پردازد. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 88?

12. سؤال از اوصاف
قال على علیه السلام:اذا اراد احدکم ان یتزوج فلیسال عن شعرها کما یسال عن وجهها فان الشعر احد الجمالین.

هر وقت ‏یکى از شما، بخواهد، ازدواج کند، از اوصاف موى سر زن نیز سؤال کند همچنانکه از چگونگى رخسار او مى‏پرسد. چون که موى زن یکى از دو زیبایى (مو و صورت) اوست. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 254?

13. خواستگار مذهبى و خوش اخلاق
قال الامام الرضا علیه السلام:اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره و…

هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏باز دارد و… ?میزان الحکمة، ج 4، ص 280?

14. داماد هم شان
قال النبی صلى الله علیه و آله و سلم:اذا جائکم الاکفاء فانکحوهن و لا تربصوا بهن الحدثان.

وقتى که اشخاص هم شان به خواستگارى دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید. ?نهج الفصاحه، ص 37، ح 193?

15. عروس شایسته
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:ما استفاد امرء فائدة بعد الاسلام افضل من زوجة مسلمة تسره اذا نظر الیها، تطیعه اذا امرها و تحفظه اذا غاب عنها فى نفسها و ماله.

پس از اسلام، هیچ نعمتى براى مرد بهتر از زن مسلمانى نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 255?

16. دقت در انتخاب
قال الامام الصادق علیه السلام:انما المراة قلادة فانظر ما تتقلد.

زن همانا گردنبندى است، نیک بنگر که چه گردنبندى را به گردنت آویزان مى‏کنى. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 33?

17. وصلت نکردن با خانواده ناشایست
عن النبى صلى الله علیه و آله و سلم قال:ایاکم و خضراء الدمن، قیل: یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراة الحسناء فى منبت السوء.

بپرهیزید از سبزه‏هایى که در مزبله مى‏روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه‏هایى که در مزبله مى‏روید چیست؟ حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: زن زیبایى که در خانواده پست و ناشایست ‏پرورش یافته باشد. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 256، مکارم الاخلاق، ص 205?

18. ازدواج با دوشیزگان
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:تزوجوا الابکار فانهن اعذب افواها و ارتق ارحاما و اسرع تعلما و اثبت للمودة.

با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزى را یاد مى‏گیرند و محبتشان پایدارتر است. ?بحار الانوار، ج 103، ص 237?

19. رضایت داماد
سئل عن الصادق علیه السلام:انى ارید ان اتزوج امراة و ان ابوى اراد غیرها. قال: تزوج التى هویت ودع التى هوى ابواک.

من مى‏خواهم با زنى ازدواج کنم ولى پدر و مادرم مایلند با دیگرى ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمود: با زنى که خودت مایل هستى ازدواج کن، و زنى را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده‏اند، رها کن. ?تهذیب، الاحکام، ج 7، ص 392?

20. سهولت ‏خواستگارى
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:ان من یمن المراة تیسیر خطبتها.

از نشانه‏هاى برکت زن آن است که خواستگاریش بى تکلف و آسان انجام گیرد. ?کنز العمال، ج 16، ص 322، ح 44721?

21. آداب خواستگارى
قال النبی صلى الله علیه و آله و سلم: لا یخطب احدکم على خطبة اخیه.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هیچ یک از شما زنى را که دیگرى خواستگارى مى‏کند، خواستگارى نکند. [تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است.] ?صحیح مسلم، ج 2، ص 1034، ح 56?

22. خواستگار شرابخوار
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:شارب الخمر لا یزوج اذا خطب.

شرابخوار اگر تقاضاى ازدواج کرد قبول نکنید. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 79?

23. مراسم عروسى در شب
قال الامام الرضا علیه السلام:من سنته [رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم]التزویج باللیل، لان الله تعالى جعل اللیل سکنا و النساء انما هن سکن.

مراسم عروسى در شب، سنت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 91?

24. سور عروسى
قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم:لا ولیمة الا فى خمس: عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز.

سور و ولیمه در پنج مورد است:1- عروسى 2- تولد اولاد 3- ختنه کردن نوزاد 4- خریدن خانه 5- بازگشت از سفر مکه. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 263?

25. ولیمه در عروسى
قال الامام الصادق علیه السلام:ان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم حین تزوج میمونة بنت الحارث اولم علیها و اطعم الناس الحیس.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه‏» دختر «حارث‏» ولیمه داد و با غذاى معجون خرما از حاضرین پذیرایى فرمود. ?فروع کافى، ج 5، ص 368??

26. طعام دادن در عروسى
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:ان من سنن المرسلین الاطعام عند التزویج.

سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است. ?فروع کافى، ج 5،ص 367?

27. برترین زنان امت
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:افضل نساء امتى اصبحهن وجهان و اقلهن مهرا.

بهترین زنان امت من زنانى هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد. ?من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 252?

28. کمى مهریه برکت زن
قال الامام الصادق علیه السلام:ان من برکة المراة قلة مهرها.

از برکات زن کمى مهریه اوست. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 254?

29. سنگینى مهریه
قال امیرالمؤمنین على علیه السلام:لا تغالوا بمهور النساء فتکون عداوة.

مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنى گردد. ?وسائل الشیعه، ج 15، ص 11?

30. جهیزیه بى منت
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:لو ان جمیع ما فى الارض من ذهب و فضة حملته المراة الى بیت زوجها ثم ضربت على راس زوجها یوما من الایام، تقول: من انت؟ انما المال مالى، حبط عملها و لو کانت من اعبد الناس الا ان تتوب و ترجع و تعتذر الى زوجها.

اگر تمام چیزهایى که در روى زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز از روزها بر سر شوهرش منت‏بگذارد و بگوید تو کیستى؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل زن از بین مى‏رود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهى کند. ?مکارم الاخلاق، باب 8، ص 202?

31. مهریه چیست؟
عن ابى جعفر علیه السلام قال:الصداق ما تراضیا علیه من قلیل او کثیر فهذا الصداق.

مهریه همان چیزى است که طرفین بر آن توافق مى‏کنند، کم باشد یا زیاد. ?فروع کافى، ج 5، ص 378?

32. ندادن مهریه
عن ابى عبدالله علیه السلام قال:من امهر مهرا ثم لا ینوى قضاءه کان بمنزلة السارق.

کسى که مهریه‏اى (براى زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است. ?فروع کافى، ج 5، ص، 383??

33. خانه دوست داشتنى
قال الامام الصادق علیه السلام:ان الله یحب البیت الذی هو العرس.

خداوند خانه‏اى را که در آن عروسى انجام گرفته، دوست مى‏دارد. ?وسائل الشیعه، ج 22، ص 7?

34. بیدارى در شب عروسى
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:لا سهر الا فى ثلاث: متهجد بالقرآن، او فى طلب العلم، او عروس تهدى الى زوجها.

شب بیدارى روا نیست، مگر در سه مورد:1-تلاوت قرآن.2-تحصیل علم.3-بردن عروس به خانه داماد. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 92?

35. بدرقه عروس
امر النبی صلى الله علیه و آله و سلم بنات عبدالمطلب و نساء المهاجرین و الانصار: ان یمضین فى صحبة فاطمة علیها السلام و ان یفرحن و یرجزن و یکبرن و یحمدن و لا یقلن ما لا یرضى الله.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم امر فرمود، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسى حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادى کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایى که خدا بدان راضى نیست، بپرهیزند. ?مستدرک الوسائل، ج 14، ص 198?

36. زفاف و مهمانى
عن الصادق علیه السلام قال:زفوا عرائسکم لیلا و اطعموا ضحى.

مراسم عروسى را در شب و مهمانى را در روز انجام دهید. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 262?

37. دعاى شب زفاف
قال الصادق علیه السلام:اذا دخلت علیک اهلک فخذ بناصیتها و استقبل بها القبلة و قل: اللهم… فان قضیت لى منها ولدا فاجعله مبارکا سویا.

چون همسرت به خانه تو آمد، دست‏بر پیشانیش بگذار، و رو به قبله‏اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا!… اگر از این همسرم، فرزندى براى من تقدیر نمایى، فرزند مبارک و سالم عنایت فرماى. ?من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 263?

38. هفته عروسى
سئل عن ابى عبدالله علیه السلام فى الرجل یتزوج البکر، قال:یقیم عندها سبعة ایام.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد مردى که با دختر باکره‏اى ازدواج مى‏کند، امام علیه السلام فرمود:شوهر یک هفته در پیش او باشد. ?وسائل الشیعه، ج 21، ص 339?

39. آب دادن زن به شوهر
قال الامام الکاظم علیه السلام:ما من امراة تسقى زوجها شربة من ماء الا کان خیرا لها من عبادة سنة.

هر زنى که به شوهرش قدرى آب آشامیدنى بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است. ?وسائل الشیعه، ج 20، ص 172?

  
بی تردید راه های بسیار زیادی برای محشور شدن با انبیاء الهی و محبین پروردگار در قیامت وجود دارد که گاهی بعضی از افراد با آنکه توانایی انجام آن را دارند کوتاهی نموده و صرفاً به کارهایی می‌پردازند که بیشتر در دید دیگران باشد و به نحوی اجر کار خود را با ریا از بین می برند!
در حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، هشت راه برای محشور شدن با انبیاء الهی در قیامت آمده است بدین ترتیب که ایشان فرموده‌اند: «ثمان خصالٍ مَن عَمِلَ بِها مِن اَمّتی حَشَرهُ اللهُ مَعَ النَبیینَ و الصّدیقینَ و الشهداءَ و الصّالحینَ ،قیل ما هِیَ یا رسول الله؟ فَقالَ مِن زَوَّدَ حاجّاً وزوج اعزبا و اَغاثُ مَلهوفاً و رَبّی یَتیماً و هَدی ضالاً و اَطعَمَ جائِعاً و اَروی عَطشاناً و صامَ فِی یَومِ حرٍّ شَدید»؛
هشت عمل وجود دارد که اگر فردی آنها را انجام دهد، با پیامبران(ص) و صدیقان و شهداء محشور می گردد و آن اعمال عبارت است از:
1- پرداخت هزینه حج کسی (اگر متمول باشد).
2- زن دادن جوان عزب.
3- رسیدگی به فریاد دادخواه.
4- سرپرستی یتیم و پروراندن او.
5- هدایت گمراه.
6- اطعام نمودن فرد گرسنه.
7- سیراب نمودن فرد تشنه.
8- و روزه گرفتن در روزهای سخت تابستان.

93/4/23::: 6:55 ع
نظر()
  
  

قَال رَسُولُ الله (ص)

خَیرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذینَ لایَتَطاوَلُونَ عَلى أَهلیهِم وَیَحِنُّونَ عَلَیهِم وَلا یَظلِمُونَهُم.

بهترین مردان امّت من کسانى هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نکنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند.

  «مکارم الاخلاق، صفحه 216»


93/2/27::: 4:43 ع
نظر()
  
  

ارث زن

از مسائلی که امروزه در جامعه ما مطرح است و آن را به عنوان یکی از شبهات در ذهن بانوان مسلمان القاء می کنند، موضوع نصف بودن ارث زنان در اسلام می باشد. این پرسش در عصر اهل بیت علیهم السلام نیز مطرح بوده و از آن بزرگواران پرسیده می شد. اسحاق بن محمد نخعی می گوید: روزی ابوبکر فهفکی از امام عسکری علیه السلام پرسید: چرا زن بینوای ناتوان یک سهم در ارث می گیرد، امّا مرد دو سهم می گیرد؟ امام در پاسخ فرمود: «إِنَّ الْمَرْأَةَ لَیْسَ عَلَیْهَا جِهَادٌ وَ لَا نَفَقَةٌ وَ لَا عَلَیْهَا مَعْقُلَةٌ إِنَّمَا ذَلِکَ عَلَی الرِّجَالِ؛ زن وظیفه ندارد به جهاد برود و نفقه بپردازد و دیه بدهد. همه اینها به عهده مردان است.»

بعد از شنیدن این پاسخ، به ذهنم خطور کرد که شنیده بودم ابن ابی العوجاء این شبهه را از امام صادق علیه السلام سؤال کرده بود و حضرت همین پاسخ را داده بود. در آن لحظه، امام عسکری علیه السلام از افکارم به من خبر داد و فرمود: «بلی، این همان پرسش ابن ابی العوجاء است و پاسخ همه ما امامان در مقابل پرسشهای واحد، یکی خواهد بود. برای آخرین ما همان جریان دارد که برای اولین ما و همه ما در علم و دانش مساوی هستیم و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علی علیه السلام فضیلت خاص خود را دارند.»


93/2/7::: 7:17 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3